Svjetski proizvođači vojnih dronova imaju ozbiljan problem, spominje se i hrvatska tvrtka

Aktualno Forbes 19. tra 2025. 08:45
featured image

19. tra 2025. 08:45

Dok carine američkog predsjednika Donalda Trumpa eskaliraju napetosti s Kinom, dužnosnici Pentagona suočavaju se s neugodnom stvarnošću, tvrtke za bespilotne letjelice iz Silicijske doline ovisne su o kineskim komponentama.

Sukob u Ukrajini, rastuće napetosti oko Tajvana i dominacija kineskih tvrtki za bespilotne letjelice poput tržišnog lidera DJI-ja naglasili su potrebu da američka vojska nabavi jeftine i masovno proizvedene bespilotne letjelice od američkih i srodnih tvrtki.

Nakon što je Mach Industries objavio sjajan promotivni video za Viper, svoju novu vojnu bespilotnu letjelicu, izvršni direktor Ethan Thornton imao je problem.

Nekoliko gledatelja videa primijetilo je da dron koristi motor koji nevjerojatno nalikuje onom koji je napravio kineski proizvođač. Oštro je zanijekao da postoje kineske komponente u bilo kojem od tvrtkinih dronova. Ali sada mu je Palmer Luckey, izvršni direktor obrambenog tehnološkog diva Anduril, postavio pitanje: “Što je s konstrukcijom drona u videu?”

Thornton je priznao na platformi X: “Nemamo problem da kineske komponente koristimo u testiranjima, Palmere”, odgovorio je. Tako je potvrdio porijeklo motora. (Thornton je za Forbes rekao da sve konačne proizvodne jedinice isporučuju bez kineskih komponenti, dok su Anduril i Luckey odbili komentirati razmjenu.)

Kina trenutačno kontrolira gotovo 90 posto globalnog tržišta komercijalnih bespilotnih letjelica i proizvodi većinu ključnog hardvera koji se koristi za njihovu izradu – konstrukciju, baterije, radio, kamere i zaslone, prema tvrtki za istraživanje tržišta Drone Industry Insights UG. Zbog svog dugotrajnog oslanjanja na te dijelove, SAD godinama kasni s izgradnjom proizvodne infrastrukture koja bi se mogla približiti kineskoj. “Gotovo se u potpunosti oslanjamo na našeg glavnog protivnika i našu sposobnost da ih stvorimo”, rekao je Josh Steinman, koji je prethodno nadgledao sigurnost opskrbnog lanca u Vijeću za nacionalnu sigurnost.

Kad je potpredsjednik JD Vance prošlog mjeseca prisustvovao demonstraciji bespilotnih letjelica američkih marinaca za priliku za fotografiranje u Quanticu, fotografije su pokazale kako nosi naočale za prikaz bespilotnih letjelica kineske proizvodnje. (Bojnik Hector Infante, koji nadzire obuku u Quanticu, rekao je Forbesu da naočale nisu bile vojne izdanja i inzistirao je da su dostavljene isključivo u svrhu gledanja.)

Kineske sankcije prekinule pristup dobavljačima

Ova ovisnost o kineskim dijelovima digla je uzbunu među vojnim dužnosnicima. Nekoliko američkih tvrtki za bespilotne letjelice s ugovorima s Pentagonom uključujući Skydio, jednu od najvećih pokušavaju obnoviti svoje opskrbne lance nakon što su kineske sankcije prekinule pristup dobavljačima. “Kina bi industriju bespilotnih letjelica mogla zatvoriti globalno na godinu dana”, rekao je za Forbes Trent Emeneker, koji vodi tim Pentagonove Jedinice za obrambene inovacije koja odobrava bespilotne letjelice za vojnu upotrebu . “To je pitanje nacionalne sigurnosti, ne samo za Sjedinjene Države, već i za globalni Zapad.”

Razmatra se zabrana komponenti kineske proizvodnje

Neke tvrtke za bespilotne letjelice rekle su za Forbes da je Pentagonova birokracija spriječila rast američke industrije, ali prisutnost kineskih dijelova otupila je entuzijazam Pentagona da ih prihvati u velikom broju. Na primjer, vojne kupnje od Orqe, tvrtke za bespilotne letjelice koja se predstavljala kao “DJI Zapada”, zaustavljene su nakon što su u njezinim proizvodima pronađene navodno zabranjene kineske komponente. “Većina zapadnih kompanija koje se bave bespilotnim letjelicama i dalje se oslanjaju na kineske komponente”, rekao je za Forbes izvršni direktor Orqe Srđan Kovačević. (Rekao je da je Orqa preselila svoju proizvodnju unutra.)

To je vrsta gušenja tržišta protiv koje su, barem teoretski, usmjerene carine američkog predsjednika Donalda Trumpa s ciljem da potaknu američke tvrtke da smanje svoje oslanjanje na jeftinije inozemne lance opskrbe i izgrade vlastite kod kuće. Ali za to će trebati godine istraživanja i razvoja te značajna ulaganja. U međuvremenu, kineske recipročne carine trebale bi učiniti komponente na koje se oslanjaju američki proizvođači dronova još skupljima.

Regulatorni napori da se to pitanje forsira, obustavom uvoza svih kineskih bespilotnih letjelica i dijelova, suočili su se sa snažnim protivljenjem kineskih proizvođača i američkih investitora. Odgovarajući na predloženu mjeru Ministarstva trgovine kojom se razmatra zabrana ili ograničavanje bespilotnih letjelica i komponenti kineske proizvodnje, tvrtka rizičnog kapitala Andreessen Horowitz koja je poduprla jednoroge bespilotnih letjelica Anduril, Skydio i Shield AI pozvala je na promišljeniji odgovor postupnim ograničenjima prodaje dijelova bespilotnih letjelica iz Kine, dok je istodobno dopušteno američkim tvrtkama da nastave nabavljati komponente iz te zemlje.

“Momentalno uklanjanje svih izvora opskrbe komponenti bespilotnih letjelica imalo bi katastrofalan učinak na američku industriju bespilotnih letjelica”, napisao je glavni pravni službenik Jai Ramaswamy u odgovoru Ministarstvu trgovine prošlog mjeseca.

Takva bi katastrofa mogla biti ono što je potrebno, kažu stručnjaci za nacionalnu sigurnost. “U jednom ćete trenutku morati skinuti flaster”, rekao je Steinman. “Ili ćete vi donijeti odluku ili će Kina to učiniti.”

Nabavka dronova glavni prioritet

Pentagon je kupnju bespilotnih letjelica postavio kao glavni prioritet u 2023. i najavio Replicator, inicijativu za ubrzanu proizvodnju i isporuku tisuća masovno proizvedenih, jeftinih bespilotnih letjelica kako bi se suprotstavili kineskom arsenalu. No inicijativa, za koju se očekuje da će isporučiti svoje prve bespilotne letjelice do kolovoza, suočava se s neizvjesnom budućnošću i samo je jedna od nekoliko za koje proizvođači dronova kažu da nisu dovoljne da potaknu širu upotrebu.

Glavni kanal za dobivanje vojnih ugovora za dronove je Pentagonova Jedinica za obrambene inovacije (DIU), koja sadržava takozvanu Plavu listu dronova odobrenih za vojnu upotrebu. Ova lista se ažurira godišnje, a nadgleda je pola desetine zaposlenih. Oni testiraju stotine proizvoda kako bi osigurali da ne sadrže kineske komponente zabranjene Zakonom o obrambenom budžetu (NDAA), poput kamera, kontrolera leta, radio-uređaja i sistema za upravljanje. Uglavnom komponenti koje odašilju signale.

Na Plavu listu uvrštene su velike (Anduril) i male (Neros) tvrtke. No neki proizvođači dronova kažu da je to postalo još jedno usko grlo koje guši industriju. Ove godine odobrene su samo 23 tvrtke od više od 300 prijava. Darkhive sa sjedištem u San Antoniju bio je među tvrtkama koje su očekivale da budu uključene.

Kompanija BRINC ima više od 700 klijenata za provedbu zakona i javnu sigurnost, a ovog je mjeseca najavila rundu financiranja od 75 milijuna dolara koju vodi Index Ventures. Prošle je godine sankcionirana od strane Kine nakon što je prisustvovala prodajnom putovanju u Tajvan u organizaciji američke vlade. “Nije dospio ni na Plavu listu, a sada se udaljio od vojnog poslovanja i usredotočio na ugovore o javnoj sigurnosti.”Lakše je biti sankcioniran od Narodne Republike Kine nego doći na Plavu listu”, rekao je Andrew Cote, BRINC-ov voditelj strategije i rasta.

Zaustavljeno korištenje bespilotnih letjelica hrvatske tvrtke

Pentagon je u prosincu zaustavio korištenje bespilotnih letjelica koje je prodala hrvatska Orqa koja se predstavila kao rješenje za inicijativu Replikator i “one-stop shop” za komponente bez Kine, nakon što je Jedinica obrambenih inovacija DIU otkrio module koji su proizvedeni u Kini i navodno su bili u suprotnosti sa zahtjevima NDAA, prema tvrtki i više izvora upoznatih s tim pitanjem. Osim toga, DIU je bio zabrinut zbog kineske tvrtke povezane s Orqom preko akvizicije 2022. godine.

Odgovarajući na pitanja, izvršni direktor Orqe Srđan Kovačević priznao je da su moduli sastavljeni u Kini, ali je tvrdio da su osnovni čipovi napravljeni u Tajvanu i Europi te je osporio da su to ključne komponente. Rekao je da tvrtka sada proizvodi vlastite module. Što se tiče tvrtke sa sjedištem u Kini, tvrdio je da ona nije u vlasništvu Orqe, već jednog člana njenog rukovodstva, te da su njezine operacije preseljene u Europu osim jednog proizvoda koji nije povezan s dronovima koji se još uvijek proizvodi u Kini.

Svi Orkini zahtjevi za Plavu listu su odbijeni. “Ono što smo prije smatrali transparentnim pravilima, očito je podložno vrlo kreativnim tumačenjima”, rekao je Kovačević. “Nema nikakve transparentnosti u procesu.”

“Tvrtke ne odlučuju što je, a što nije legalno prema zakonu”, istaknuo je Emeneker iz DIU-a koji nadzire Plavi popis. Dodao je da su rezultati nedavnog osvježavanja popisa napravljeni u skladu sa zakonom. “Uvijek postoje rubni slučajevi i teške odluke koje treba donijeti, ali proces je standardiziran i osmišljen kako bi borcu pružio najbolje mogućnosti”, rekao je.

Pentagonove zabrane kineskih komponenti ne odnose se na dijelove poput konstrukcije drona, motora i baterija, ali oslanjanje na njih može biti riskantno. U listopadu se Amerika suočila sa scenarijem najgoreg mogućeg ishoda kada je zavirila Kina sankcionirala vojnog izvođača Skydio. Time je prekinuta opskrba baterijama za najvećeg američkog proizvođača malih dronova, koji je prikupio više od 850 milijuna dolara od investitora kao što su Andreessen Horowitz i Accel. Tvrtka je rekla da neće moći osigurati nove dobavljače do ovog proljeća i da će biti prisiljena ograničiti potrošnju baterija.

“Ako je ikad bilo sumnje, ova akcija jasno pokazuje da će kineska vlada koristiti lance opskrbe kao oružje za promicanje svojih interesa ispred”, rekao je tada Skydio u izjavi. Šest mjeseci kasnije, tvrtka tek treba objaviti novog dobavljača.

Kina sankcionirala desetak tvrtki

Više od desetak drugih tvrtki za bespilotne letjelice koje se natječu za ugovore s Pentagonom uključujući Anduril, Shield AI, Firestorm, CyberLux i Neros sada je sankcionirano od strane Kine. Neki kažu da to nije utjecalo na njihovo poslovanje. Lily Hinz, glasnogovornica Shield AI-a, rekla je da tvrtka ne koristi kineske dijelove i da ne osjeća utjecaj sankcija. Dan Magy, izvršni direktor Firestorma, rekao je da dronovi njegove tvrtke ne sadrže kineske dijelove. Glasnogovornica Andurila Shannon Prior rekla je da sankcije nisu imale utjecaja na njihovo poslovanje i da je tvrtka eliminirala svu izravnu potrošnju iz Kine.

Ali drugi proizvođači dronova morali su napraviti promjene. Izvršni direktor CyberLuxa, Mark Schmidt, rekao je za Forbes da se njegova tvrtka proaktivno udaljava od kineskih komponenti i povećava svoje sjevernoameričke dobavljače na proizvodnju kritičnih dijelova. Odbio je komentirati povezane troškove i rokove.

Čak je i kalifornijski Neros, koji sam dizajnira i proizvodi većinu kritičnih dijelova za svoje dronove vrijedne 2000 dolara, osjetio utjecaj sankcija. Uz financiranje od 35 milijuna dolara koje podupire Sequoia, tvrtka se još uvijek oslanja na neke kineske dijelove.

“Teže je doći do tih komponenti“, rekao je tehnički direktor Olaf Hicwa. Dodao je kako je to dobra prilika da postanu potpuno slobodni od kineskih dijelova.

“Potrebno je zabraniti kinesku tehnološku tvrtku”

Čini se da se vojni čelnici, stručnjaci za nacionalnu sigurnost i industrija bespilotnih letjelica svi slažu oko jedne stvari: izgradnja opskrbe bespilotnim letjelicama bez Kine oslanja se na izbacivanje DJI-ja iz SAD-a. Tvrtka sa sjedištem u Shenzhenu, koja je postala najveći svjetski proizvođač bespilotnih letjelica zahvaljujući velikim subvencijama kineske vlade i financiranju američkih tvrtki rizičnog kapitala Accel Partners, Kleiner Perkins i bivše kineske podružnice Sequoia, najviše je sveprisutni prodavač dronova u Americi i jedan od najvećih dobavljača dronova poljoprivrednicima i policijskim upravama.

“Dok DJI ne bude u potpunosti zabranjen, nema dovoljno tržišta da podigne američku industrijsku bazu,” rekao je Nathan Ecelbarger, predsjednik Američke nacionalne udruge za bespilotne letjelice, čiji je cilj ubrzati vojno prihvaćanje bespilotnih letjelica.

Ali DJI je do sada pokrenuo uspješnu kampanju kako bi izbjegao napore da se zabrane njegovi dronovi. Protestirao je protiv predloženog pravila Ministarstva trgovine o zabrani uvoza kineskih bespilotnih letjelica i dijelova, nazivajući ga potezom koji bi značajno naštetio brojnim američkim dionicima.

U listopadu je tužio Ministarstvo obrane tvrdeći da ne predstavlja prijetnju nacionalnoj sigurnosti i lobirao je protiv zakonske mjere koja bi zabranila ulazak njegovih proizvoda u SAD, pokazuju objave. “DJI je nepravedno na meti zbog svog nacionalnog podrijetla”, rekla je tvrtka u izjavi za Forbes.

U prosincu je zakonska zabrana DJI-jevih proizvoda izbačena iz godišnjeg računa vojnih troškova. DJI je mogao slobodno nastaviti isporuku. U tadašnjem priopćenju, tvrtka je zahvalila onima koji su podržali njezine napore da ukine zabranu. “Vaša podrška napravila je stvarnu razliku”, rekao je DJI. “Kongresni uredi obratili su pažnju i poslušali što imate za reći.”

David Jeans, novinar Forbesa