Marke poput Birkinsa i Birkenstocksa koje se nude u veleprodaji preko TikToka vjerojatno nisu originali

Aktualno Forbes 17. tra 2025. 15:19
featured image

17. tra 2025. 15:19

Kineski proizvođači tvrde da američki korisnici TikToka mogu kupiti robne marke popularne u SAD-u izravno od njih po nižoj cijeni. Riječ je o markama kao što su kanadski Lululemon i njemački Birkenstock. Direktnom kupnjom zaobišle bi se 145 postotne carine koje je uveo predsjednik Donald Trump, ali stručnjaci kažu da su proizvodi vjerojatno krivotvorine i upozoravaju potrošače da nije moguće kupovati izravno u tvornicama.

U jednom videu s više od 6,1 milijuna pregleda koji je u međuvremenu uklonjen, TikTok korisnik Wang Sen tvrdi da je više od 80 posto luksuznih torbica zapravo proizvedeno u Kini i da je jeftinije kupovati izravno iz njegove tvornice. “Predugo ste bili zavedeni i zatrovani marketinškom kampanjom tih luksuznih marki” – rekao je Sen.

Drugi videozapisi prikazuju kineske veletrgovce koji reklamiraju Birkenstocks, Lululemon tajice i Chanelove proizvode.

Proizvođači originala ne smiju izravno prodavati proizvode

Postoje tvornice koje su proizvođači originalne opreme ili OEM-ovi, koji proizvode robu za velike robne marke, no, one ne smiju prodavati izravno potrošaču, rekao je Daniel Langer, profesor strategije luksuza na Sveučilištu Pepperdine.

“Viralna tvrdnja da su originalni proizvodi na zapadu dostupni identični onima koji se mogu kupiti u kineskim tvornicama po djeliću cijene uvelike je obmanjujuća ili lažna”, rekao je Langer, koji je također izvršni direktor i osnivač konzultantske tvrtke za luksuznu strategiju Équité.

U desecima videozapisa međunarodni proizvođači uokviruju pristup “izravne kupnje” kao način snižavanja Trumpovih sveobuhvatnih carina.

Osim carina, Fflur Roberts, voditeljica globalne luksuzne robe u Euromonitor Internationalu, rekla je za Forbes da porast broja ovih videa također utječe na nezadovoljstvo koje kupci osjećaju zbog rasta cijena luksuzne robe još od pandemije.

Rade li Lululemon, Louis Vuitton i Hermès proizvode u Kini?

Kineski korisnici TikTok-a su i ismijavali carinski plan u SAD-u, s jednim virusnim videozapisom koji je izradio AI s naslovom “Učinimo Ameriku ponovno velikom” koji prikazuje pretile Amerikance koji rade u tvornicama.

“Lululemon ne radi s proizvođačima identificiranim u online videima i pozivamo potrošače da budu svjesni potencijalno krivotvorenih proizvoda i dezinformacija”, rekao je glasnogovornik tvrtke Lululemon za američki Forbes i dao popis dobavljača koji uključuje proizvođače u kontinentalnoj Kini.

Hermès nije odmah odgovorio na zahtjev za komentar, ali web stranica tvrtke navodi da se njeni proizvodi “uglavnom” proizvode u Francuskoj gdje živi 60 posto njihove radne snage. Tvrtka također surađuje s proizvođačima u Švicarskoj, Italiji, Velikoj Britaniji, SAD-u, Portugalu i Australiji, ali Kina nije navedena na stranici. Sva Birkenstock obuća proizvodi se u Europskoj uniji, prvenstveno u Njemačkoj – rekao je za Forbes direktor komunikacija Jochen Gutzy. Osim Lululemona, Hermèsa i Birkenstocka, druge tvrtke spomenute u ovim videima uključuju Dior, Louis Vuitton, Chanel i Under Armour, od kojih nijedna nije odmah odgovorila na upit.

Većina dobavljača za LVMH, matičnu tvrtku Louis Vuitton i Dior, nalazi se u Europi prema njegovoj web stranici, dok je preostalih 20 posto ravnomjerno podijeljeno u Sjevernoj Americi i Aziji (nije jasno je li Kina uključena u 10 posto azijskih dobavljača). Chanel proizvodi u Francuskoj, Španjolskoj, Italiji i Škotskoj prema svojoj web stranici, dok Under Armour kaže da se njegovi proizvodi proizvode u cijelom svijetu, a mjesto podrijetla svakog odjevnog predmeta navedeno je na etiketi.

Uklanja li Tiktok videozapise kineskih proizvođača?

Čini se da su neki od videozapisa proizvođača, poput Senovog promoviranja veleprodajnih luksuznih torbica, uklonjeni s platforme. Birkenstock je kontaktirao TikTok u ponedjeljak u vezi s jednim video zapisom koji je spominjao AliExpress, kinesku tvrtku u vlasništvu Alibaba grupe za koju je Gutzy rekao da je povezana s “centrom za krivotvorine u Zhejiangu” i tvrdila je da prodaje cipele te marke po veleprodajnim cijenama. Video i račun izbrisani su do utorka ujutro.

“Predmetni video NE prikazuje skladište dobavljača BIRKENSTOCK. Umjesto toga, prikazani proizvodi su lažne kopije, a prikazana tvornica očito NIJE naša, tako da su tvrdnje u videu lažne”, rekao je Gutzy u primjedbama poslanim e-poštom. TikTok nije odmah odgovorio na zahtjev za komentar.

Iako bi ideja o plaćanju samo 2400 dolara za torbicu koja bi koštala desetke tisuća dolara izravno od dizajnera mogla zvučati primamljivo, modni stručnjaci kažu da kvaliteta možda neće biti na razini – čak i ako su materijali isti. Derek Guy, pisac muške odjeće poznat kolokvijalno na X-u kao “momak za mušku odjeću”, objasnio je da su detalji kao što su uredan, ručno ušiven ubod ili završna obrada na koži ono što kvalitetu luksuznih kožnih proizvoda ističe i traje dulje.

Uz sve veće napetosti u međunarodnoj trgovini, Roberts je rekao da će naslijeđe i opskrbni lanci luksuznih marki igrati veću ulogu u kupovnim odlukama potrošača, rekavši, “jedna stvar u koju ljudi čvrsto vjeruju je da ako kupe Hermès torbu, onda su šanse da većina te torbe i kože dolazi iz Francuske.”

Kopije, poznate kao “varalice”, nisu nove. Stručnjaci kažu da im raste popularnost u vrijeme pada gospodarstva jer potrošači žele smanjiti potrošnju. “Potrošači općenito vrlo rado kupuju te proizvode jer nisu krivotvorine, nego replike slične originalu”, rekao je Roberts. Ali cijena lažnih proizvoda, rekla je, još uvijek bi mogla postati skuplja za američkog potrošača jer će proizvodi proizvedeni u inozemstvu biti podvrgnuti tarifi njihove zemlje.

“U originalnom TikTok videu, proizvođač tvrdi da su njegove torbe iste kao Hermès jer koriste iste materijale”, objavio je Guy na X. “To je kao da ja kažem da su moji špageti jednaki kuharu s Michelinovom zvjezdicom samo zato što obojica koristimo rajčice i brašno. Zapravo, vještina je važnija od materijala.”