Europski parlament pokreće revoluciju u vezi s naplatom ručne prtljage u zračnom prijevozu, na udaru niskotarifne aviokompanije

Aktualno Forbes Hrvatska 24. lip 2025. 15:39
featured image

24. lip 2025. 15:39

Ako predloženo pravilo dobije zeleno svjetlo u nadolazećim pregovorima s vladama zemalja članica, putnicima će, osim torbe do sedam kilograma, biti dopušten i jedan manji osobni predmet koji stane ispod sjedala – također bez nadoplate

Zastupnici Odbora za promet Europskog parlamenta u utorak su podržali amandman kojim se putnicima u zračnom prometu jamči pravo na besplatan prijevoz ručne prtljage do sedam kilograma – bez dodatnih troškova.

Ako ovo pravilo dobije zeleno svjetlo u nadolazećim pregovorima s vladama zemalja članica, putnicima će, osim torbe do sedam kilograma, biti dopušten i jedan manji osobni predmet koji stane ispod sjedala – također bez nadoplate, piše Politico.

Iako je mjera pozdravljena među potrošačima, naišla je na žestoko protivljenje zrakoplovnih lobija. Oni tvrde da bi obveza besplatnog prijevoza ručne prtljage mogla dovesti do povećanja cijena karata, čak i za one putnike koji putuju bez većeg prtljaga.

Novi standardi

Konačni tekst zakona tek treba proći kroz pregovore s Vijećem Europske unije, a dosad je samo Španjolska otvoreno iskazala podršku prijedlogu.

Prema europarlamentarcima, temelj za novi propis nalazi se u presudi Suda EU iz 2014. godine, u kojoj se ručna prtljaga definira kao „nužan element zračnog prijevoza“, pod uvjetom da je u skladu s „razumnim zahtjevima“ u pogledu težine i dimenzija.

Nakon višegodišnjih nesuglasica među zrakoplovnim kompanijama oko toga što se smatra “razumnim”, Europski parlament odlučio je jasno propisati standarde: osim ograničenja težine na sedam kilograma, nova pravila predviđaju i maksimalne ukupne dimenzije od 100 centimetara (zbroj duljine, širine i visine).

Posebno pogođene niskotarifne aviokompanije

Novim pravilom posebno bi bile pogođene bile niskotarifne aviokompanije, koje temelje svoje poslovne modele na dodatnoj naplati većih torbi – čak i onih koje stanu u pretince iznad sjedala. Do sada su kao besplatnu opciju nudile isključivo torbe koje stanu ispod sjedala.

Da je riječ o značajnom izvoru prihoda pokazuje i najnovije financijsko izvješće Ryanaira, prema kojem su prihodi od dodatnih usluga – uključujući naplatu ručne prtljage, izbor sjedala i prioritetno ukrcavanje – iznosili čak 4,7 milijardi eura, što čini velik dio ukupnih 13,95 milijardi eura godišnjih prihoda.

Postani dio Forbes zajednice

Najrelevantniji sadržaj iz svijeta biznisa - izravno na vaš e-mail.