Prada optužena da zarađuje na indijskoj kulturi koristeći dizajn inspiriran tradicionalnim sandalama

featured image

2. srp 2025. 09:01

Prikazi modela kako koračaju pistom u Milanu u obući koju je Prada jednostavno opisala kao “kožne ravne sandale” izazvao je val kritika u Indiji i optužbe za kulturno prisvajanje.

Prada je priznala da je njezin novi dizajn kožnih sandala inspiriran slavnim indijskim Kolhapuri “chappalama” – ručno izrađenom obućom poznatom po prepoznatljivom prstenu za nožni palac – nakon što se suočila s kritikama zbog toga što nije navela podrijetlo tog dizajna, piše The Guardian.

“Priznajemo da su sandale inspirirane tradicionalnom indijskom ručno izrađenom obućom, s višestoljetnom tradicijom,” izjavio je Lorenzo Bertelli, šef korporativne društvene odgovornosti modne kuće Prada, u pismu Gospodarskoj komori Maharashtre.

Komora je uložila prigovor u ime tisuća proizvođača Kolhapuri sandala nakon što su se na modnoj pisti Pradine revije u Milanu pojavili modeli koji su nosili otvorene kožne sandale gotovo identične uniseks indijskom originalu.

Predsjednik komore, Lalit Gandhi, kazao je kako dizajn obuće jako podsjećaja na Kolhapuri sandale – tradicionalne ručno izrađebe kožne sandale koje je indijska vlada 2019. proglasila proizvodom s oznakom geografskog podrijetla.

Prada otvorena za povezivanje s indijskim obrtnicima

Oznaka geografskog podrijetla potvrđuje da proizvod potječe s točno određenog područja. Kolhapuri sandale potječu još iz 12. stoljeća, iz grada Kolhapura u zapadnoj indijskoj saveznoj državi Maharashtra.

Ova kontroverza dio je šire rasprave o tome kako velike svjetske modne kuće često prepakiraju tradicionalnu izradu u luksuzne proizvode, bez priznanja ili naknade izvornim obrtnicima.

Dok Kolhapuri sandale u Indiji koštaju oko 10 eura, Pradine verzije se prodaju po cijeni od oko 700 dolara.

Gandhi je pozvao Pradu da pronađe načine za “suradnju ili poštenu naknadu koja bi koristila indijskim obrtnicima”. Bertelli je odgovorio kako su sandale još u “ranoj fazi dizajna”, ali da je Prada otvorena za “dijalog i smisleno povezivanje s lokalnim indijskim obrtnicima”.

Nisu bile ‘cool’ u Indiji, ali sada raste interes

Neki vjeruju da bi ovaj sukob mogao imati i pozitivan učinak. Iako su prodaje Kolhapuri sandala u Indiji posljednjih godina stagnirale, domaći dizajneri smatraju da bi novo zanimanje moglo potaknuti veći interes, posebno među mlađim potrošačima.

“Dosad ih se nije smatralo dijelom ‘cool’ ili luksuznog segmenta obuće u Indiji… No vjerujem u lančani učinak onoga što je Prada učinila”, rekla je Shirin Mann, osnivačica brenda Needledust, poznatog po suvremenim verzijama tradicionalne indijske vezene obuće.

Mann možda ima pravo – prema lokalnim medijima, Google Trends bilježi porast pretraga za Kolhapuri sandalama, a trgovci izvještavaju da je interes znatno porastao nakon Pradine revije.

Postani dio Forbes zajednice

Najrelevantniji sadržaj iz svijeta biznisa - izravno na vaš e-mail.