SAD je glavno tržište europske automobilske industrije, a Kina je druga

Aktualno Bojan Bajgorić Šantić 16. srp 2025. 14:31 > 16. srp 2025. 14:32
featured image

16. srp 2025. 14:31 > 16. srp 2025. 14:32

Tržište na koje se plasira najveća vrijednost EU autoindustrije je američko, a najveća izvoznik prema EU je Japan. Zanimljivo je da je postotno najviše rastao uvoz iz Srbije i Sjeverne Makedonije.

Automobilska industrija Europske unije 2023. godine je ostvarila 91,6 milijardi eura domaće dodane vrijednosti od potrošača izvan EU-a, što predstavlja nominalni porast od 74 posto u odnosu na 2010. godinu (52,7 milijardi eura) i rast od sedam posto u odnosu na 2022. godinu (85,4 milijarde eura).

Kako navodi Eurostat, Sjedinjene Američke Države bile su najveći potrošač automobilske industrije EU-a, s udjelom od 20 posto u ukupnoj domaćoj dodanoj vrijednosti EU-a. Kina, koja je postala značajno tržište za EU-ov automobilski sektor, povećala je svoj udio s devet posto u 2010. godini na 20 posto u 2021. godini, ali je u 2023. pala na 16 posto. To je i dalje čini drugim potrošačem po veličini. Ujedinjeno Kraljevstvo zauzelo je treće mjesto s udjelom od 15 posto u domaćoj dodanoj vrijednosti EU-a.

Najveći rast Sjeverne Makedonije i Srbije

U razdoblju od 2010. do 2023., dodana vrijednost EU-a iz kineskog tržišta bilježi najveći rast (s 4,8 milijardi na 14,8 milijardi eura, +211 %). S druge strane, Rusija je zabilježila najveći pad (s 3,2 milijarde na 0,9

U 2023., dodana vrijednost u automobilskim industrijama izvan EU-a, potaknuta konačnom potrošnjom unutar EU-a, dosegla je 34,4 milijarde eura. To predstavlja nominalni porast od 130 posto u odnosu na 2010. godinu (14,9 milijardi eura), te rast od 6 % u odnosu na 2022. godinu (32,3 milijarde eura)

Najveći dio dodane vrijednosti u stranoj automobilskoj industriji iz potrošnje EU-a pripisuje se proizvođačima iz Japana (14%), Ujedinjenog Kraljevstva (12%) i Kine (12%).

Između 2010. i 2023., najveći rast dodane vrijednosti povezane s potrošnjom iz EU-a zabilježen je u automobilskoj industriji Sjeverne Makedonije (s 4 milijuna na 194 milijuna eura, +5322 %), Srbije (s 61 milijun na 500 milijuna eura, +713%) i Meksika (s 437 milijuna na 2 913 milijuna eura, +567 %). Suprotno tome, Rusija je zabilježila najveći pad (sa 100 milijuna na 63 milijuna eura, -37 %).

Eurostat ne navodi pojašnjenje zbog čega Srbija i Sjeverna Makedonija ostvaruju ovakav rast, no za pretpostaviti je da je u makedonskom slučaju to zbog komponenti za automobile, a u slučaju Srbije Fiatova vozila.

Postani dio Forbes zajednice

Najrelevantniji sadržaj iz svijeta biznisa - izravno na vaš e-mail.