Dubrovnik nabavlja električne autobuse, to je tek dio od planiranih 200-injak autobusa za hrvatske gradove

Grad Dubrovnik priprema natječaj za nabavu 14 električnih autobusa. To je tek dio od 200-injak električnih autobusa koje ove i sljedeće godine hrvatski gradovi nabavljaju preko NPOO-a. Stručnjak za javnu nabavu Anđelko Rukelj otkrio je više informacija za Forbes Hrvatska.
Nakon Šibenika i Zagreba, i Dubrovnik priprema natječaj za nabavu električnih autobusa. U Prethodnim savjetovanjima Narodnih novina u kojima se objavljuju natječaji u pripremnoj fazi naveli su da traže dva gradsko-prigradska i 12 gradskih niskopodnih autobusa.
Anđelko Rukelj, stručnjak za javnu nabavu i nekadašnji zamjenik predsjednice Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave za Forbes Hrvatska kaže kako je to tek dio električnih autobusa koji se nabavljaju preko Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO). Njime je predviđena nabava najmanje 206 autobusa do 31. listopada 2026. godine. Najviše ih planiraju nabaviti Zagreb (62), Rijeka (20) i Osijek (19).
Koji gradovi nabavljaju električne autobuse?
Kaže kako je trenutačno u vlasništvu gradskih prijevoznika u Hrvatskoj samo jedan električni autobus – u Zagrebu. Nabavljen je za liniju prema Sljemenu, no trenutačno vozi od Remize do Jaruna.
No, u planu ili tijeku raspisivanje natječaja za nabavu oko 170 električnih autobusa za veće gradove. To su Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Zadar, Pula, Dubrovnik, Varaždin, Šibenik i Sisak.
Na komentar da neke specifikacije u natječaju često sugeriraju da su neki od tih natječaja napisani za nekog konkretnog proizvođača, kaže da to u pravilu nije točno. Podsjeća kako tvrtke tijekom Prethodnih savjetovanja mogu izraziti neslaganje ako misle da je tako. Osim toga, natječaji u kojima se dodjeljuju europski novci strogo se kontroliraju.
Velika gužva troja vrata, mala gužva dvoja vrata
Objašnjava i zašto je primjerice Šibenik za svoje autobuse tražio autobuse s dvoja vrata za ulazak putnika, a Dubrovnik troja. Ciljani broj vrata u pravilu ovisi o očekivanom broju putnicima u autobusima. Veći ili gradovi s puno turista poput Zagreba ili Dubrovnika trebaju konfiguraciju koja prima više putnika i ima lakše cirkuliranje putnika. Manji gradovi poput Šibenika i Varaždina koji nemaju toliko razvijenu naviku korištenja autobusa zbog manjeg broja putnika ciljaju na veći broj mjesta za sjedenje i manje vrata.
Procijenjena vrijednost dubrovačkog natječaja iznosi 9,79 milijuna eura plus PDV. Prva grupa za prigradske autobuse procijenjena je na 1,40 milijuna eura, a druga na 8,39 milijuna.
Njime se traže autobusi dužine 12 do 12,2 metara i širine 2,5 do 255 metara. Za gradske autobuse traži se najmanje 32 sjedala, a za prigradske najmanje 28. Minimalni kapacitet svih putnika treba biti 75. Kontinuirana snaga motora mora biti najmanje 160 kW, a maksimalna najmanje 230 kW. Brzina mora biti ograničena na 65 kilometara na sat.