Hoće li pješaci postati žrtve carinskog rata?

Trenutni sporovi oko carina i trgovine automobilima mogli bi negativno utjecati na dobro utvrđene globalne standarde sigurnosti vozila.
To bi moglo ugroziti sve sudionike u prometu diljem svijeta. Ovaj razorni scenarij motivirao je 23 regionalne, nacionalne i međunarodne organizacije za sigurnost u prometu da se pozabave problemom što bi se moglo dogoditi ako pregovori o automobilskoj trgovini rezultiraju poništavanjem sigurnosnih standarda.
“Vjerujemo da je iznimno važno ne miješati dobro utvrđene globalne propise s navodnim nepoštenim trgovinskim praksama“, napisali su stručnjaci za sigurnost u zajedničkom pismu Juanu Carlosu Muñozu, predsjedniku Međunarodnog prometnog foruma (ITF). To je međuvladina organizacija sa sjedištem u Parizu, koja okuplja 69 zemalja članica unutar Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).
Pismo je poslano dr. Muñozu, koji je ujedno i ministar prometa i telekomunikacija Čilea, kako bi ga podijelio s kolegama ministrima prometa iz cijelog svijeta na godišnjem summitu ITF- a “Otpornost prometa na globalne šokove” u Leipzigu u Njemačkoj.
David Ward, počasni predsjednik Globalnog programa za procjenu novih automobila (Global NCAP), neprofitne organizacije sa sjedištem u Londonu i jedan od potpisnika pisma, odgovorio je na pitanja za Forbes.
Cilj pisma je potaknuti ministre prometa da se zalažu za održavanje postojećih regulatornih standarda i bolje korištenje globalnog okvira UN-a za propise o vozilima, koji promiču sigurnije automobile i prekograničnu trgovinu.
Na primjer, u pismu je navedeno da zahtjevi za testove frontalnog i bočnog sudara, zaštitu pješaka i elektroničku kontrolu stabilnosti, koji se sada uobičajeno primjenjuju na osobne automobile diljem svijeta, desetljećima čine sigurnost pristupačnom na tržištima diljem svijeta.
Najranjiviji pješaci
U nedavnoj objavi na web stranici svoje organizacije, Ward je citirao Trumpove izjave izrečene u Bijeloj kući 7. travnja 2025.: “Nisu to samo carine. Nije stvar u novcu. Toliko otežavaju, standardi i testovi. Bace kuglu za kuglanje na krov vašeg automobila s visine od 6 metara i ako postoji mala udubina, kažu ne, žao mi je, vaš automobil ne ispunjava uvjete.”
Ward je rekao da je prerano za reći na koji će način pregovori u automobilskoj industriji utjecati na sigurnosne standarde.
UK je postigao sporazum koji uključuje automobile s kvotama koje su smanjile prijeteće američke carine s 25% na 10%. Problem je što se ne primjenjuju standardi zaštite pješaka koji su potrebni u UK-u.
Najrizičniji regulatorni standard, budući da se ne provodi u SAD-u jest zahtjev za testovima zaštite pješaka, napominje Ward. Sada se provode u Kini, Indiji, Europskoj uniji (27 država članica), Japanu, Južnoj Koreji i Ujedinjenom Kraljevstvu. Dodatni rizik je da bi se države mogle obeshrabriti od korištenja okvira UN-a za regulaciju vozila zbog straha da bi to moglo izazvati odmazdu SAD-a.
Važnost podizanja sigurnosnih standarda vozila
Kad bi SAD provodio propise o zaštiti pješaka, oni se više ne bi mogli koristiti kao razlog za blokiranje izvoza američkih automobila, ističe Ward. U načelu, veća usklađenost globalnih regulatornih standarda poboljšava prekograničnu trgovinu i povećava ekonomije razmjera, čineći automobile sigurnijima i pristupačnijima.
SAD je jedini među velikim proizvođačima automobila koji još ne primjenjuje propise o zaštiti pješaka kako bi smanjio rizik od ozljeda glave, prsnog koša i nogu u sudaru. Je li predložena mjera za provedbu tog standarda u SAD-u ugrožena i ako jest, kako bi to moglo utjecati na trgovinu američkim automobilima?
Isčekuje se hoće li američki ministar prometa Sean Duffy povući prijedlog svog prethodnika u vezi s uvođenjem propisa o zaštiti pješaka. Također će biti zanimljivo vidjeti hoće li zaštita pješaka ostati dio poboljšanih specifikacija za US NCAP test planiran za 2026. godinu.
Potpisnici pisma preporučili su ministrima prometa unutar ITF-a nekoliko mjera. To su izbjegavanje uključivanja standarda sigurnosti vozila u trgovinske pregovore o carinama. To bi osiguralo da trgovinski pregovori ne ugroze sigurnost i javnost.
Sigurnosne skupine naglasile su da pregovori imaju potencijal poboljšati sigurnost na cestama i međunarodnu trgovinu automobilima.
Tanya Mohn, suradnica Forbesa