Kako carine utječu na hrvatske web-trgovine? Upitali smo dvojicu stručnjaka

Trumpove carine Kini utječu na običnu, ali i web-trgovinu. Forbes Hrvatska upitao je dvojicu stručnjaka hoće li se i kako one odraziti na hrvatske internet trgovce. Za konačni odgovor ipak treba pričekati i vidjeti kako će se postaviti Europska unija.
Trumpove carine utjecale su na kineske prodavatelje na Amazoneu, koji mogu birati između povećanja cijena svojih proizvoda i odustajanja od prodaje u SAD-u. To je poslužilo kao povod Forbesu Hrvatska za nekoliko pitanja hrvatskim stručnjacima za web-trgovinu – Igoru Martinoviću iz Shopper’s Minda Hrvatska i Marcelu Majsanu iz udruge e-Commerce Hrvatska.
Na pitanje o tome kako američke carine Kini utječu na web trgovinu generalno i na Hrvatsku i EU, Majcan kaže kako bi neki hrvatski i europski proizvođači mogli profitirati od smanjene konkurencije kineskih proizvoda u SAD-u. Ipak, za većinu predstavljaju izazov kojem se moraju brzo prilagoditi.
Hrvatski trgovci neće smanjivati marže
Martinović kaže da će kineska roba preplaviti Europu. Pojavit će se posrednici, male trgovine – oportunisti koji će plasirati robu na hrvatska tržišta. Misli da je za hrvatske web trgovine najbitnije kako će se postaviti Europska unija u pregovorima. Ako se budu carinili kineski proizvodi, vjeruje kako hrvatski prodavači za razliku od američkih neće smanjivati marže. One su za već niske, a lokalno tržište je malo.
Ističe i kako kao posljedicu carina u SAD-u Playstation i Nintendo podižu svoje cijene u Europi.
Majcen kaže kako će zbog američke carine Kini indirektno i ograničeno utjecati na hrvatske web-shopove. Poskupit će nabava robe iz Amerike, a Kinezi će možda smanjiti cijene za europsko tržište. Potrošači će vjerojatno biti više orijentirani na lokalne proizvode.
On misli kako je opća europska carinska tarifa na kineske proizvode malo vjerojatna jer bi šteta bila prevelika. Doduše, Europska unija već duže radi na planovima koji predviđaju uvođenje carina na jeftine proizvode kupljene preko kineskih internetskih trgovaca, uključujući Temu, Shein i AliExpress.
Kaže kako bi te carine utjecale isto kao i u SAD-u: roba bi poskupjela, ponuda bi bila manja, ali bi zato više kupaca kupovalo kod lokalnih trgovaca. No ako bi lokalni trgovci htjeti biti konkurentni, morali bi spuštati cijene, što bi im smanjilo marže i profitabilnost. Kupci bi bili nezadovoljni skupljim cijenama i manjim izborom, a mali web-shopovi bi morali brzo i kreativno reagirati ili bi nestali s tržišta. Drugim riječima, nije nimalo poželjna situacija.