HUP revidirao procjenu rasta BDP-a na 2,5 posto u 2025. i 2026. godini

Aktualno Forbes Hrvatska 16. tra 2025. 14:31
featured image

16. tra 2025. 14:31

Glavni razlog usporavanja je neizvjesnost koja zbog carinskih ratova utječe na izvoz i investicije privatnih poduzeća koje su stale na kočnicu dok god neizvjesnost ne prođe, odnosno dok ne budu poznati uvjeti poslovanja, rekao je Stojić  na predstavljanju publikacije HUP Horizonti, s ekonomskim izgledima za 2025. i 2026. godinu.

Hrvatska udruga poslodavaca (HUP) je u novim prognozama revidirala procjenu rasta BDP-a u ovoj i sljedećoj godini na 2,5 posto u obje te godine, rekao je u srijedu glavni ekonomist HUP-a Hrvoje Stojić.

Prema prethodnoj HUP-ovoj procjeni, gospodarstvo je u ovo godini trebalo rasti po stopi od 2,7 posto, a u 2026. tri posto.

Glavni razlog usporavanja je neizvjesnost koja zbog carinskih ratova utječe na izvoz i investicije privatnih poduzeća koje su stale na kočnicu dok god neizvjesnost ne prođe, odnosno dok ne budu poznati uvjeti poslovanja, rekao je Stojić  na predstavljanju publikacije HUP Horizonti, s ekonomskim izgledima za 2025. i 2026. godinu.

To je i dalje iznad prosjeka Europske unije odnosno euro područja i u odnosu na mnoge zemlje s kojima se želimo uspoređivati, dodao je.

Stojić je naveo i ključne zahtjeve HUP-a koji se odnose na fiskalnu konsolidaciju u četiri stupa i jačanje konkurentnosti u četiri područja.

Fiskalna konsolidacija se odnosi na optimizaciju tri četvrtine jedinica lokalne države od ukupno 576 JLS-a, što bi značilo potencijalne uštede do 150 milijuna eura godišnje kroz funkcionalnu raspodjelu nadležnosti.

Slijedi jačanje konkurentnosti poreznog sustava uz daljnju migraciju poreznog tereta s dohotka od rada na dohodak ostvaren korištenjem imovine, zatim ukidanje i/ili smanjenje parafiskalnih nameta za 30 posto za četiri godine uz digitalizaciju administrativnih procesa i racionalizaciju ‘obveza’ nametnutih primjenom EU regulative te strukturne reforme, naročito u zdravstvenom sustavu te politici plaća u javnom sektoru.

Kada je u pitanju jačanje konkurentnosti, HUP smatra da Zakon o poticanju ulaganja treba prilagoditi praksi zemalja u okruženju, poticati ulaganja u istraživanje i razvoj, u inovacije u energetskom sustavu, jačati ponudu radne snage te ojačati tržište kapitala – mirovinskim fondovima olakšati investiranje u domaću ekonomiju itd.

Glavna direktorica HUP-a Irena Weber je istaknula kako je bruto profitabilnost hrvatskog gospodarstva i dalje 55 posto niža od prosjeka EU-a.

Iako posluje na tržištu koje nije provelo strukturne reforme, hrvatsko gospodarstvo i dalje raste po jednoj od najbržih stopa u EU-u što potvrđuje koliko je snažno i otporno, rekla je.

No, mora se raditi na privlačenju investicija u industrije veće dodane vrijednosti jer, kako je rekla, samo profitabilne tvrtke mogu snažno investirati u produktivnost i na održiv način podizati primanja zaposlenih.

Fokus ekonomske politike prema njezinom mišljenju treba biti na konkurentnosti privatnog sektora.

Smatra da je krajnje vrijeme da se snažnije krene u porezno rasterećenje rada, smanjivanjem stopa poreza na dohodak.

Državni aparat je prevelik i opterećuje razvoj poslovnog sektora i privatnih inicijativa i nikada nije bilo bolje vrijeme da se transferira dio zaposlenika iz javnog prema privatnom sektoru, kazala je Weber napominjući kako privatni sektor vapi za radnicima.

Pomoćnik generalnog direktora tvrtke koja izvozi na američko tržište HS Produkt Marko Filipović je rekao kako je situacija s američkim tržištem neizvjesna. Naveo je kako se danas u Chicagu carini HS-ova prva isporuka po novim tarifama, pa će znati pravu situaciju.

“Ako povećamo cijene, moglo bi se dogoditi da nas američki konkurenti izguraju s tržišta. To je najgori scenarij. Definitivno, imat ćemo pad konkurentnosti ako povećamo cijene. Ako pak sami “pojedemo” tu cijenu zajedno s američkim partnerom, tvrtkom Springfield Armory, kroz neko vrijeme rentabilnost će postati upitna”, upozorio je Filipović.

Član Uprave ABS Sisak Damir Radmilović je kazao kako je njihova prodaja na američkom tržištu oko pet posto, no indirektno su dosta povezani s automobilskom industrijom pa osjećaju utjecaj carina.

Važno je, kako je rekao, okrenuti se novim tržištima, novim proizvodima, ulagati više u istraživanje i razvoj. Jedino tako se može osigurati budućnost, kazao je.

S tim se složila i predsjednica Uprave Podravke Martina Dalić navodeći kako tvrtke moraju raditi na unaprjeđenju poslovanja, jačanju konkurentnosti i širenju tržišta.