Nakon Trumpove objave o uvođenju carina na automobile oštro pale dionice na Wall Streetu, Tesla među najvećim gubitnicima

Na Wall Streetu su u srijedu cijene dionica oštro pale jer su ulagači bili nervozni uoči konferencije za medije predsjednika SAD-a Donalda Trumpa o carinama na uvoz automobila.
Na Wall Streetu su u srijedu cijene dionica oštro pale jer su ulagači bili nervozni uoči konferencije za medije predsjednika SAD-a Donalda Trumpa o carinama na uvoz automobila. Dow Jones indeks oslabio je 0,31 posto, na 42.454 boda, dok je S&P 500 skliznuo 1,12 posto, na 5.712 bodova, a Nasdaq indeks 2,04 posto, na 17.899 bodova.
Nakon što su u prva dva dana ovoga tjedna porasli, indeksi su jučer izgubili veliki dio tih dobitaka jer na tržištu vlada nervoza zbog carinskog rata.
Za vrijeme trgovanja na burzi Bijela kuća najavila je konferenciju za medije o carinama na uvoz automobila. Trump je, doduše, te carine najavio još početkom godine, no ulagači su se nadali da će od toga odustati ili da će Washington u međuvremenu postići nekakav dogovor s trgovinskim partnerima.
No, ništa se od toga nije dogodilo, pa je Trump na konferenciji za medije kazao da će od 2. travnja uvesti carine od 25 posto na sva vozila koja nisu proizvedena u SAD-u. Osim automobilskog sektora, pod pritiskom su jučer bile dionice tehnoloških kompanija.
Od 11 najvažnijih sektora S&P 500 indeksa, u šest su cijene dionica pale, a najviše, više od 2 posto, u komunikacijskom i sektoru informatičkih tehnologija.
Među najvećim gubitnicama bila je dionica proizvođača čipova Nvidije, s padom cijene za gotovo 6 posto, i Tesle, s padom od oko 5,5 posto.
Sada se na tržištima očekuje reakcija zemalja na koje će nove carine najviše utjecati, ali i nove odluke Washingtona, s obzirom da je Trump nedavno najavio da će od 2. travnja uvesti recipročne carine na uvoz iz svih zemalja koje naplaćuju carine na uvoz američkih proizvoda.
“Tržišta mrze ovu nesigurnost u vezi carina, posebice jer se odnose na automobilsku industriju. Te bi carine mogle imati veliki negativni utjecaj na gospodarstvo”, kaže Jamie Cox, partner u tvrtki Harris Financial Group.
Zbog carinskog rata, analitičari Barclaysa spustili su jučer ciljanu razinu S&P 500 indeksa na 5.900 bodova, s prijašnjih 6.600 bodova.
Nakon jučerašnjeg pada, S&P 500 u minusu je od početka godine oko 3, a Nasdaq indeks više od 7 posto.
I na većini europskih burzi cijene su dionica jučer pale. Doduše, londonski FTSE indeks ojačao je 0,30 posto, na 8.689 bodova, no frankfurtski DAX pao je 1,17 posto, na 22.839 bodova, a pariški CAC 0,96 posto, na 8.030 bodova.
“Ovo će nastaviti poticati rast kakav još niste vidjeli”
Američki predsjednik Donald Trump najavio je novi carinski namet od 25 posto na sve automobile uvezene u Sjedinjene Američke Države, kako bi potaknuo domaću autoindustriju. “Ovo će nastaviti poticati rast kakav još niste vidjeli”, rekao je iz Ovalnog ureda.
“Carine bi trebale potaknuti potaknuti proizvođače automobila da, umjesto u Kanadi i Meksiku, povećaju ulaganja u SAD-u”, ponovio je.
Uvoznici će prema odredbama američko-kanadsko-meksičkog sporazuma o trgovini (USMCA) moći pribaviti certifikat kako bi plaćali namet samo na dijelove uvezene iz inozemstva, priopćila je Bijela kuća.
Spomenuti namet od 25 posto stupit će na snagu 2. travnja i primjenjivat će se na sve automobile koji nisu proizvedeni u SAD-u.
Kanada će uskoro odgovoriti na Trumpove auto carine
Kanada će uskoro odgovoriti na nove carine na uvozna vozila i mogla bi uvesti recipročne mjere protiv Sjedinjenih Država, rekao je kanadski premijer Mark Carney, komentirajući najavu američkog predsjednika da će u tom segmentu od travnja uvesti carine od 25 posto.
Carney je istaknuo da je Trumpov potez izravan napad, te poručio novinarima da će u četvrtak sazvati sastanak kabineta na visokoj razini kako bi se odlučilo o odgovoru.
“Branit ćemo naše radnike, branit ćemo naše tvrtke, branit ćemo našu zemlju i branit ćemo je zajedno”, rekao je u Kitcheneru, Ontario.
Carine bi, inače mogle naštetiti visoko integriranoj sjevernoameričkoj automobilskoj industriji. Kanada je već najavila paket uzvratnih carina u ukupnom iznosu od 155 milijardi kanadskih dolara za koje je rekla da će se uvoditi u fazama, ovisno o Trumpovim potezima.
Upitan kada će Kanada reagirati, Carney je rekao: “To će se dogoditi uskoro, imamo mogućnosti. Možemo uvesti uzvratne carine”.
“Štitit ćemo svoje interese”
Europska komisija analizirat će, odnosno procijeniti najavu predsjednika SAD-a o carinama od 25 posto na uvoz automobila u Sjedinjene Države, priopćeno je kasno u srijedu iz EK.
Ujedno će se razmatrati i druge mjere koje najavljuje predsjednik SAD-a. “Kao što sam već rekla, carine su porezi, loše su za tvrtke, gore za potrošače podjednako u SAD-u i Europskoj uniji”, rekla je u izjavi predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen.
Unija će nastaviti tražiti rješenja, istovremeno štiteći svoje gospodarske interese, dodala je.
“Kao velika trgovinska sila i snažna zajednica od 27 država članica, zajednički ćemo štititi naše radnike, tvrtke i potrošače diljem naše Europske unije”, zaključila je Ursula von der Leyen.
Reagirao je i Japan. Premijer Shigeru Ishiba rekao je da će Tokio staviti “sve opcije na stol.”
Sindikati optimistični
Carine će podići troškove proizvodnje i prodaje automobila u SAD-u i konačnici će značiti više cijene, suženi izbor za potrošače i manji broj radnih mjesta u proizvodnji u SAD-u, poručili su iz udruge Autos Drive America koja predstavlja vodeće inozemne proizvođače automobila poput Honde, Hyundaija, Toyote i Volkswagena.
I Tesla će osjetiti posljedice, objavio je Elon Musk na X-u nakon priopćenja Bijele kuće.
“Carine će utjecati na cijenu dijelova Teslinih automobila koji se dopremaju iz drugih zemalja”, objasnio je Musk u drugoj objavi. “Utjecaj na troškove neće biti trivijalan”, dodao je.
U Tesli nisu odmah odgovorili na upit Reutersa da komentiraju Muskovu objavu.
Sindikat United Auto Workers pohvalio je Trumpovu odluku.
“Carine bi radničkoj klasi u SAD-u mogle vratiti tisuće dobro plaćenih radnih mjesta u auto industriji u roku od nekoliko mjeseci, jednostavnim dodavanjem smjena ili linija u brojnim nedovoljno iskorištenim tvornicama automobila”, rekao je predsjednik UAW-e Shawn Fain.