Nova GM-ova baterija smanjit će cijenu električnih kamiona za više od 6000 dolara

Litij-manganska ćelija, razvijena u suradnji s LG Chemom, koristi znatno manje kobalta i nikla nego trenutačne litij-ionske ćelije. Proizvodit će se u SAD-u, a bit će ugrađivana u velike pickupove i SUV vozila od 2028. godine
General Motors, koji ima najveći asortiman električnih vozila u SAD-u, planira drastično sniziti cijenu svojih električnih pickupova i velikih SUV vozila zahvaljujući novom tipu baterije koja koristi više jeftinog mangana, a znatno manje skupih metala poput kobalta i nikla, nudeći i dalje velik doseg.
Katoda bogata litijem i manganom (LMR), koju GM s partnerom za baterije LG Energyjem razvija već deset godina, smanjit će trošak baterijskih paketa za električna vozila poput Chevrolet Silverado EV, GMC Hummer i Cadillac Escalade za više od 6000 dolara, rekao je potpredsjednik GM-a za baterijski pogon Kurt Kelty za Forbes. Novi tip baterije ima gotovo isti doseg vožnje kao litij-ionske ćelije s ‘visokim udjelom nikla’ koje se trenutno koriste u većini električnih vozila, a cijenom konkurira jeftinijim litij-željezo-fosfatnim (LFP) ćelijama kineskih proizvođača, koje su teže i imaju manji doseg. Nove baterije također su dovoljno izdržljive da se mogu često puniti tijekom najmanje osam godina.
“Ovu bateriju smatramo revolucionarnom za električne kamione, ona podiže ljestvicu za performanse u ovom segmentu“, rekao je Kelty, koji je više od deset godina vodio razvoj baterija u Tesli, a prije toga je radio u Panasonicu. „S LMR-om možemo ponuditi doseg veći od 650 kilometara uz niže troškove.”
LMR baterije proizvodit će Ultium Cells, zajednički ulagački projekt GM-a i LG Energyja, u saveznim državama Michiganu i Ohiju, s ciljem da većina litija, mangana i drugih sirovina dolazi od nekineskih dobavljača. GM također planira dodatno sniziti troškove baterija prelaskom na ravne, prizmatične ćelije umjesto tradicionalnih cilindričnih. “Samo taj potez smanjit će broj dijelova u našim baterijskim paketima za više od 50 posto, a to čini veliku razliku“, kaže Kelty.
Privlačenje tradicionalnih vozača
GM značajno zaostaje za Teslom kao najvećim prodavateljem električnih vozila u SAD-u, ali to bi se moglo promijeniti u idućih nekoliko godina kako GM bude širio asortiman i nalazio načine za snižavanje cijena. General Motors također ima šansu iskoristiti pad popularnosti Teslinog izvršnog direktora Elona Maska zbog čega već mjesecima prodaja GM-ova konkurenta slabi. Iako Tesla trenutno prednjači u SAD-u s 128.100 isporuka u prvom kvartalu naspram GM-ovih 31.887, iz GM-a tvrde da trenutno proizvode više baterijskih ćelija nego bilo koji drugi proizvođač automobila u SAD-u, uključujući Teslu. Također isporučuju baterije za električna vozila marki Honda i Acura, kao i za desetke modela Chevroleta, Cadillaca i GMC-a. (Tesla, doduše, ukupno izrađuje više baterijskih paketa, većinom koristeći litij-ionske ćelije s visokim udjelom nikla koje isporučuje Panasonic.)
Korištenje manje količine kobalta i nikla (koji koštaju više od 30.000, odnosno 16.000 dolara po toni), a više mangana (koji košta manje od 1000 dolara po toni) moglo bi u konačnici značajno potaknuti prodaju električnih vozila. Smanjenje troškova uz istodobno poboljšanje performansi ključno je za privlačenje više američkih vozača da pređu s benzinskih na električne automobile i kamione, osobito dok administracija Donalda Trumpa nastoji ukinuti savezne poticaje za njihovu kupnju.
Od dolaska u GM 2023. godine, Kelty se fokusirao na izgradnju proizvodnih kapaciteta za baterije, ali i na pronalaženje novih domaćih izvora ključnih komponenti poput litija, rijetkih metala i drugih kritičnih minerala potrebnih za tržište kojim trenutno dominira Kina.
Konstantna poboljšanja
Tijekom posljednja dva desetljeća, proizvođači električnih vozila značajno su povećali energetsku gustoću i smanjili trošak litij-ionskih baterija, ali ti su dobici postali sve manji, kaže Kelty, koji u industriji radi više od 30 godina. Dok je GM prvi proizvođač automobila koji najavljuje planove za LMR baterije, postoje i druge alternative: litij-sumporne ćelije koje istražuje Stellantis; natrij-ionske baterije koje razvijaju kineski CATL i BYD; baterije s čvrstim elektrolitom koje žele komercijalizirati Toyota i Volkswagen; i litij-metalne baterije, koje GM, Ford, Mercedes-Benz i drugi vide kao dugoročnu, jeftinu i snažnu opciju.
LMR ćelije najprije će se koristiti u teškim, velikim električnim vozilima jer će se u tom segmentu najviše uštedjeti, kaže Kelty. Novi električni modeli poput Chevrolet Equinoxa, Blazera i obnovljenog Bolta koji dolaze krajem ove godine, u početku neće koristiti novu bateriju jer su ti modeli već dizajnirani da budu konkurentni cijenom s postojećim LMC paketima, rekao je. Tijekom sljedeće dvije godine, prije nego što LMR paketi krenu u proizvodnju, GM i LG Chem će dodatno usavršavati bateriju.
“Jedan od razloga zašto ne idemo na tržište već iduće godine je taj što možemo napraviti još nekoliko manjih dorada“, kaže Kelty i dodaje da se u 2029. i 2030. očekuju još veća poboljšanja.
Ministarstvo energetike SAD-a objavilo je u utorak da je Ultium Cells, zajednički poduhvat GM-a i LG-a, otplatio zajam od 1,8 milijardi dolara s niskom kamatom čak sedam godina prije roka. Zajam, koji je sklopljen u prosincu 2022., iskorišten je za izgradnju tvornica za proizvodnju baterijskih ćelija u Ohiju i Tennesseeju. Dionice GM-a porasle su u utorak za oko jedan posto, na 50,17 dolara. Od početka godine pale su za oko šest posto.
Alan Ohnsman, Forbes