Stellantis i Porsche najugroženiji američkim carinama

Investicijska banka Morgan Stanley kaže da je prodaja Porschea i Stellantisa najugroženija među proizvođačima automobila.
Europska unija je ljutnjom i najavama odmazde odgovorila na carine koje je predložio predsjednik Donald Trump. Prve procjene rizika za proizvođače automobila pokazale su da su Porsche i Stellantis najizloženiji izvoznici na američko tržište.
Stručnjaci iz investicijske banke UBS izjavili su da očekuju da će se carine obje strane u početku povećati u sklopu pregovora, ali da će se do kraja godine stabilizirati na razini između 10 i 15 posto.
Još je prerano prognozirati kako će europski proizvođači automobila reagirati u SAD-u. Kratkoročno bi mogli povisiti cijene ili sami preuzeti teret carina. Porsche i Audi mogli bi se pridružiti matičnoj tvrtki Volkswagen i početi proizvoditi neke modele u SAD-u. Volvo, koji je u vlasništvu kineskog Geelyja, rekao je da će povećati proizvodnju i dodati više modela u tvornicu u Južnoj Karolini. BMW i Mercedes također imaju tvornice u SAD-u.
Sukob između EU i SAD-a
“Trenutno pripremamo dodatne protumjere za zaštitu naših interesa i naših tvrtki, u slučaju neuspjeha pregovora”, rekla je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen. “Ako napadnete jednog od nas, napali ste sve nas”, dodala je.
Predsjednik Trump najavio je uvođenje carina od 20 posto na robu uvezenu iz EU. Dugo je tvrdio da su carine i necarinske barijere EU-a nepravedno ograničile američku prodaju automobila i druge robe.
Bivši američki veleposlanik u EU Gordon Sondland nedavno je rekao kako očekuje da će Trumpova administracija tražiti velike, sveobuhvatne promjene dugotrajne nepoštene trgovinske prakse, uključujući necarinske prepreke. Trump je trgovinsku politiku EU opisao kao “zločin”. Također je ustvrdio da godišnji trgovinski deficit SAD-a s EU-om premašuje 300 milijardi dolara.
EU ima jake prednosti
SAD je umoran od pregovora o trgovinskim barijerama i želi akciju odmah, rekao je Sondland. “Poruka je vrlo jasna. Godinama, čak i desetljećima, imamo popis zahtjeva i molbi tim prijateljima i rezultat je uvijek isti. Oni kažu da će to ispitati, razmisliti o tome. Donaldu Trumpu je dosta toga”, rekao je Sondland u intervjuu za BBC ranije ove godine.
Naglasio je da ne govori u ime Trumpove administracije. Svaki plan EU-a za odmazdu neće biti dobro primljen u Washingtonu. Međutim, prema Reutersovoj kolumni BreakingViews, EU ima neke jake prednosti, uključujući veliki deficit u sektoru usluga.
“Prošle je godine EU imala deficit od 77 milijardi dolara u toj vrsti trgovine. Bruxelles bi mogao iskoristiti prijetnju ozbiljnih posljedica za američke izvoznike usluga kao polugu da prisili Washington da smanji carine na robu”, rekao je kolumnist George Hay.
Prijete i kazne za Apple, Metu i Alfabet (Google). Oni su pod istragom zbog mogućeg kršenja Zakona o digitalnim tržištima EU-a. Do sada se pretpostavljalo da će kazne biti simbolične, no EU bi ih, prema procjeni Haya, mogla povećati na čak 10 posto njihovog globalnog prometa.
Prodaja Porschea i Stellantisa najugroženija
U međuvremenu, investicijska banka Morgan Stanley kaže da je prodaja Porschea i Stellantisa najugroženija među proizvođačima automobila.
“Stellantis i Porsche imaju najveću izloženost američkom tržištu među tvrtkama koje pratimo. Oboje s oko 25% prodaje. Od toga, Porsche proizvodi 100% svojih vozila u Europi, dok Stelantis proizvodi oko 53% u SAD-u, 32% u Meksiku, 11% u Kanadi i 4% u Europi”, stoji u izvješću.
“Tržište SAD-a čini oko 15% prodaje za BMW i Mercedes, koji proizvode vozila u Europi i Meksiku. Za Volkswagen, taj udio je oko 8%”, dodaju.
Prema UBS-u, zarada po dionici Porschea, BMW-a i Mercedesa mogla bi pasti za oko 20%. Za Volkswagen bi pad mogao biti i do 33%. Stellantis će posebno biti pogođen carinama na robu iz Meksika i Kanade, uz rizik pada zarade po dionici za 28%.
Smanjenje očekivanja
“Očekujemo da će proizvođači uskoro smanjiti projekcije EBIT-a (zarade prije kamata i poreza) za cijelu godinu. Možda čak i prije objave rezultata za prvi kvartal. Smanjenja bi mogla iznositi čak dva postotna boda za BMW i Mercedes, a čak i više za Porsche”, stoji u izvješću UBS-a.
U postu na blogu UBS-ovih stručnjaka stoji da očekuju daljnje povećanje kratkoročnih američkih carina kao odgovor na protumjere.
“Unatoč tome, u razdoblju od tri do šest mjeseci, vjerujemo da će efektivne carinske stope postupno početi opadati pod pritiskom pravnih, ekonomskih, političkih i poslovnih čimbenika”, stoji u blogu.
“Mislimo da će efektivne američke carine doseći vrhunac u rasponu od 25-30%, zatim pasti u trećem tromjesečju i završiti godinu u rasponu od 10-15%,” stoji u izvješću.
Neil Winton, suradnik Forbesa