Tesla Cybertruck je najveći promašaj automobilske industrije u desetljećima

Tesla Cybertruck prodajni je neuspjeh Elona Muska. I nema naznaka da se stvari popravljaju.
Promašaji automobilske industrije brojni su i poznati, a na vrhu su Fordov Edsel, eksplozivni Pint i General Motorsov neugledni crossover SUV-a Pontiac Aztek. Čak je i elegantni DMC-12 od nehrđajućeg čelika Johna Deloreana, ikona iz filma “Povratak u budućnost”, bio prodajna mana koja je tvrtku dovela do bankrota. Projekt Elona Muska, električni pickup Tesla Cybertruck sada je na vrhu te liste.
Nakon nešto više od godinu dana na tržištu, prodaja vozila je po cijeni od 82.000 dolara, što je smiješno ispod onoga što je Musk predvidio. Njegova loša reputacija zbog kvalitete, s čak osam povlačenja u proteklih 13 mjeseci, učinili su ga predmetom ismijavanja. Za razliku od prošlih automobilskih promašaja koji su samo izgledali smiješno ili su se loše prodavali, Muskov cybertruck je također središnja točka globalnih Teslinih prosvjeda potaknutih milijarderovom ulogom DOGE-a u smanjenju poslova i politikom MAGA.
“To je točno s Edselom”, rekao je Eric Noble, predsjednik konzultantske kuće CARLAB i profesor na ArtCenter College of Design u Pasadeni, Kaliforniji (šef dizajna Tesle Franz von Holzhausen, koji je dizajnirao Cybertruck za Muska, diplomirao je na poznatom programu dizajna transporta). “Ovo je veliki zamah i veliki promašaj.”
Prodaja Cybertrucka ide lošije od Edsela
Sudeći isključivo po prodaji, Muskov Cybertruck zapravo ide mnogo lošije od Edsela, imena koje je postalo sinonim za katastrofalan proizvod koji nije uspio. Ford se nadao da će prodati 200.000 Edsela godišnje kada se pojavio na tržištu 1958., ali uspio je prodati samo 63.000. Prodaja je pala 1959., a marka je izbačena 1960. Musk je predvidio da bi Cybertruck mogao ostvariti 250.000 godišnjih prodaja. Tesla je prodao nešto manje od 40.000 u 2024., prvoj godini. Nema znakova da se količina ove godine povećava, s trendom pada prodaje u siječnju i veljači, prema Cox Automotivu.
Teslina ukupna prodaja ove godine naglo pada, s padom isporuka od 13% u prvom tromjesečju na 337.000 jedinica, znatno ispod očekivanja od 408.000. Tvrtka nije probila prodaju Cybertrucka, koji se spaja s Modelom S i Modelom X, svojim najskupljim segmentom. Ali jasno je da je prodaja Cybertrucka u ovom tromjesečju pala zbog potrebe za popravcima, rekao je Ben Kallo, analitičar kapitala za Baird, u bilješci istraživanja.
Rezultati nisu ni blizu Muskovim tvrdnjama
Tromjesečno usporavanje prodaje naglašava činjenicu da kada je u pitanju Cybertruck, rezultati nisu ni blizu tvrdnjama milijardera. “Potražnja je izvan očekivanja”, rekao je tijekom objavljivanja rezultata u studenom 2023., neposredno prije nego što su prve automobile počeli isporučivati kupcima. “Imamo više od milijun ljudi koji su rezervirali automobil.”
U iščekivanju visoke prodaje, Tesla je čak modificirao svoju Austin Gigafactory kako bi mogao proizvoditi do 250.000 Cybertruckova godišnje, investicije u kapacitete koje se vjerojatno neće nadoknaditi.
“Nisu samo rekli da žele puno prodati. Osposobili su se da prodaju puno”, rekao je istraživač industrije Glenn Mercer, koji vodi savjetodavnu tvrtku GM Automotive sa sjedištem u Clevelandu. Ali pretpostavka o ogromnoj potražnji pokazala se glupom. Ispostavilo se da je Cybertruck ili prevelik ili nije u skladu s pravilima o sigurnosti pješaka u nekim zemljama, tako da postoji malo mogućnosti za povećanje prodaje izvozom.
“Nisu puno prodali i malo je vjerojatno u ovom slučaju da ih bilo kakva tržišta mogu spasiti, čak i kinesko tržište”, rekao je Mercer.
Više od desetljeća prije nego što je Cybertruck krenuo u proizvodnju, Musk je nagovijestio da će Tesla na kraju napraviti neku vrstu električnog kamioneta. Kada je prvi put predstavio svoj dizajn svijetu, Musk je bio jasan da ne želi konvencionalnu estetiku ili čak nešto što se pomalo igra s izgledom pickupa.
Nije proveo istraživanje tržišta
“Pickupi su isti već 100 godina, a Cybertruck ne sliči ni na što drugo”, rekao je Musk, koji je ranije tog mjeseca ponosno rekao javnosti na konfereciji: “Ne provodim nikakvo istraživanje tržišta.”
To bi bio prikladan slogan za Muskov apsurdni pickup. “Spektakularni neuspjeh Cybertrucka bio je neuspjeh empatije”, rekao je Noble iz CARLAB-a, čija tvrtka pomaže proizvođačima automobila u razvoju proizvoda na temelju istraživanja potrošača. “Jednostavno nije empatičan za kupca kamioneta.”
“Prepoznatljiv izgled Cybertrucka rezultat je dviju ključnih sila”, rekla je osoba upoznata s procesom razvoja, koja je zamolila da ostane anonimna jer informacije nisu javne. Jedna je bila Muskova strast za fantastičnim dizajnom. Drugi je bila rana odluka da se napravi vozilo koje nije trebalo farbati.
Ako je Tesla odlučio ne farbati kamione, ne bi trebao instalirati novu lakirnicu vrijednu 200 milijuna dolara, što je velika potencijalna ušteda. I ne bi se morao brinuti o ispitivanju EPA-e zbog štetnih emisija koje ta postrojenja često proizvode.
Vanjski izgled od nehrđajućeg čelika
Naposljetku, Musk se odlučio za vanjski izgled od nehrđajućeg čelika i to je isti izbor koji je Delorean napravio za svoj nesretni sportski automobil četiri desetljeća ranije. Ali budući da Musk nije proizvodni inženjer, možda nije u potpunosti cijenio izazove koje predstavlja takva oduka u odnosu na aluminij ili kompozitne materijale, rekla je osoba koja je htjela ostati anonimna.
“Slinili su što nisu potrošili 200 milijuna dolara na lakirnicu, ali su vjerojatno toliko potrošili pokušavajući natjerati nehrđajući čelik da radi”, rekao je Mercer.
Razvoj Cybertrucka, uključujući troškove alata za njegovu proizvodnju u Austinu, Teslu je vjerojatno koštao oko 900 milijuna dolara. I za razliku od ostalih vozila tvrtke, poput limuzine Model 3 i crossovera Model Y, ne čini se da Cybertruck dijeli troškove razvoja i proizvodnje s drugim Teslinim proizvodima.
“Ima li dokazanu tehnologiju koju bi tvrtka mogla koristiti drugdje? To nije slučaj”, rekao je Mercer. “Može li proizvodni pogon proizvesti sve ove druge stvari na temelju ulaganja za Cybertruck? Ne, ne može.
Bilo je loših znakova od samog početka. Na predstavljanju vozila u studenom 2019. razdraganim Teslinim obožavateljima u Los Angelesu, demonstracija Cybertruckovog navodno otpornog na udarce “oklopnog” stakla od strane Muska i von Holzhausena prošla je naopako kada je čelična kugla bačena na vozilo i razbila prozor na strani vozača.
Problem je bila i cijena. Musk je obećao da će osnovna verzija automobila s dometom od 250 kilometara startati od 39.900 dolara. Trenutačno osnovna verzija, čija je cijena navodno 72.490 dolara, košta 82.235 dolara zbog federalnog poreznog kredita od 7.500 dolara koji je predsjednik Trump obećao ukinuti. Vrhunska verzija Cyberbeast košta 105.735 dolara i preskupa je.
Rabljeni Cybertruckovi pristupačniji
Iako Tesla ne proizvodi početnu verziju koju je Musk obećao 2019., pad vrijednosti pri preprodaji učinio je rabljene Cybertruckove dosta pristupačnijim, prema stranici automobilskih vijesti Jalopnik. Malo korišteni automobil možete kupiti za manje od 70.000 dolara. Cijene bi mogle pasti još niže, zbog oko 200 milijuna dolara neprodanih automobila, izvijestila je Teslina fan stranica Electrek ovaj tjedan.
Na kraju, Musk je prokleo Cybertruck ignorirajući razloge zbog kojih ljudi kupuju kamionete, da vuku stvari i da se voze kvalitetno tijekom loših vremenskih uvjeta. Vozilo nije dobro ni za jednu od tih stvari, kao što je dokumentirano u brojnim recenzijama, stalnom nizu videozapisa “Cybertruck fail” i objavama 280.000 članova “CyberStuck” Subreddita.
“Ako postoji nešto što Detroitska trojka zna kako raditi, onda su to ogromni kamioneti s iznimno lojalnim kupcima,” rekao je Mercer.
Alan Ohnsman, novinar Forbesa