Zašto JPMorgan uvodi fintech tvrtkama zapanjujuće nove naknade za pristup podacima

Konačni iznosi tih naknada mogli bi predstavljati pitanje života ili smrti za fintech kompanije.
JPMorgan Chase, najveća banka u Americi, godinama je bila nezadovoljna što mora besplatno ustupati podatke o svojim klijentima fintech kompanijama. No sada njezin milijarder i izvršni direktor Jamie Dimon koristi trenutak deregulacije kako bi tim tvrtkama uveo nove naknade, a nadolazeći pregovori odredit će koliko će štete ta financijska sila nanijeti njihovom poslovanju.
Ovaj agresivni potez predstavlja ozbiljnu eskalaciju u dugotrajnom sukobu između tradicionalnih financijskih institucija i izazivačkih fintech tvrtki. Od samih početaka fintech industrije, nove kompanije trebale su pristup bankarskim podacima korisnika kako bi mogle obavljati osnovne funkcije poput prijenosa novca ili davanja savjeta za upravljanje budžetom. Zbog toga su se pojavili agregatori podataka poput Plaida i MX-a, koji nude softverske mostove između banaka i fintechova, pri čemu fintechovi plaćaju uslugu, ali banke nisu imale pravo naplaćivati pristup podacima.
To se promijenilo u svibnju, kada je Ured za financijsku zaštitu potrošača (CFPB) pod administracijom Donalda Trumpa najavio ukidanje pravila koje je bankama zabranjivalo naplatu za pristup podacima.
Sada JPMorgan Chase doslovno poručuje agregatorima: “Izgradili ste posao na našim podacima – vrijeme je da podijelite dobit”
Kriteriji za određivanje nakanade još nepoznati
Najveći strah fintechova su visine tih naknada. Chase je početkom mjeseca poslao cjenike agregatorima, a prema izvorima, naknade za prijenos podataka povezanih s plaćanjem najskuplje su. Plaid bi, prema procjenama, mogao godišnje plaćati čak 300 milijuna dolara – što je više od 75 posto njihovog prihoda u 2024. godini. Vijest je prvi objavio Bloomberg, a iz Plaida i JPMorgan Chasea nisu htjeli komentirati konkretne brojke.
Dva fintech direktora koja su govorila za članak smatraju da je pošteno da JPMorgan Chase naplaćuje određeni iznos za pristup podacima jer je razvoj sigurnih veza “koštao puno novca”, kako je prošli tjedan izjavio i sam Dimon. Ipak, stvarni troškovi banke za održavanje tih veza i kriteriji po kojima su određene visoke cijene i dalje su nepoznati.
Ako naknade ostanu na sadašnjim razinama, fintech kompanije mogle bi biti prisiljene ukidati korisnički popularne značajke, što bi štetilo i krajnjim korisnicima. Miranda Margowsky iz udruge Financial Technology Association optužila je Chasea da je naknade dizajnirao “kako bi ugušio konkurenciju, oporezovao fintech inovacije i učvrstio svoju tržišnu moć”.
Ograničiti pretjerano povlačenje podataka
U izjavi za medije, glasnogovornik Chasea Drew Pusateri rekao je da je svrha novih naknada ograničiti pretjerano povlačenje podataka.
“Mjesečno primamo gotovo dvije milijarde zahtjeva za korisničkim podacima od posrednika, a više od 90 posto njih nije povezano s konkretnom uporabom fintech usluga.”
Dodao je i da će se novi model naplate temeljiti na zahtjevu samog korisnika, te da Chase u postojećim ugovorima s agregatorima izričito zadržava pravo naplate pristupa podacima.
S druge strane, Freya Petersen iz Plaida poručuje da je njezina tvrtka “značajno investirala” u razvoj infrastrukture te da podatke isporučuju “isključivo na zahtjev korisnika”. Dodaje i da podatci pripadaju korisnicima, a ne bankama.
Hoće li ih i druge banke slijediti?
Sima Gandhi, bivša fintech poduzetnica i nekadašnja zaposlenica Plaida, danas savjetnica u konzultantskoj tvrtki FS Vector, smatra da bi Chase trebao razviti novu strategiju podataka koja bi koristila korisnicima – primjerice, ponuditi premium opciju za jedan dolar mjesečno, poput Appleove usluge za pohranu podataka. No, iz Chasea poručuju da nemaju takvih planova.
Ako novi model naplate zaživi, postoji velika vjerojatnost da će ga i ostale velike banke slijediti. Bill Demchak, izvršni direktor PNC Banke, već je izjavio da razmatra uvođenje sličnih naknada.
Agregatori se sada nadaju da će uspjeti sniziti iznose u pregovorima. Postoji mogućnost da JPMorgan Chase koristi pregovaračku taktiku nalik Trumpovoj – početi s previsokom ponudom, a zatim spustiti cijene. Prema dostupnim informacijama, pregovore s agregatorima vodi Allison Beer, direktorica Chaseova odjela kartičnog poslovanja i digitalne trgovine.
Jeff Kauflin, novinar Forbesa