Znate li tko najviše profitira od uspomena koje dijelimo na društvenim mrežama?

Dijeljenje uspomena postalo je dio svakodnevice, način izražavanja identiteta i emocionalne povezanosti sa svijetom oko nas. Mi dobivamo status i identitet, prijatelji informaciju i osjećaj povezanosti, turizam bogatstvo sadržaja, a platforme sirovinu za svoje digitalno bogatstvo.
Još davno prije digitalnog doba, ljudi su bilježili fragmente svojih života pomoću fotoalbuma, razglednica, pisama, dnevnika i suvenira s putovanja. Svaki takav predmet nosio je priču i predstavljao način da se određeni trenutak sačuva od zaborava.
Foto albumi su, primjerice, bili obiteljski ritual, stranice ispunjene pažljivo razvijenim fotografijama koje su se čuvale generacijama. Razglednice su služile kao mali prozor u svijet, dokaz da smo negdje bili, nešto doživjeli, na nekoga mislili. Te materijalne uspomene bile su oblik emocionalne povezanosti, kako s drugima, tako i sa samima sobom.
Danas, iako su se mediji promijenili, potreba je ostala ista. Umjesto papirnatih albuma, koristimo društvene mreže, digitalne fotografije i aplikacije za bilježenje trenutaka. I dalje dijelimo uspomene, ne samo da bismo ih sačuvali već i da bismo stvorili osjećaj pripadnosti, podsjetili druge (i sebe) na ono što smo prošli i pokazali da naše iskustvo ima vrijednost. Dijeljenje uspomena postalo je dio svakodnevice, način izražavanja identiteta i emocionalne povezanosti sa svijetom oko nas.
U svemu tome pronalazimo ozbiljnu valutu. Osjećaj sreće, potrebu da ostane zapis, nostalgiju, potvrdu da proživljavamo lijepe trenutke. Ne samo odmor, nego i puninu duše, koju svatko mjeri drugačije. Netko kroz interesantne susrete, romanse, nova iskustva, obiteljsku bliskost ili druženja s posebnom grupom ljudi. Kroz tu valutu izvlačimo i društvenu korist, dijeljenjem iskustva dobivamo validaciju kroz lajkove i komentare, što jača naš identitet.
Svaka platforma nosi svoje
Oni koji nas prate također imaju koristi od naših objava jer imaju osjećaj da sudjeluju u našim iskustvima i da su s nama povezani. Nema potrebe u ovom trenutku spominjati influencere jer i mi sami stječemo profesionalnu korist. Na društvenim mrežama svi tražimo vlastitu varijantu dobrog imidža i gradimo reputaciju.
Neke od uspomena dijelimo unutar obitelji i kruga prijatelja. Želimo im pokazati da je sve dobro i da znamo uživati u ljetnim radostima. To se najčešće radi kroz messenger aplikacije. Kroz iste aplikacije pokušavamo i privući druge, sadržajem tipa “wish you were here”. Dajući im suptilne informacije da nam nedostaju, da trebaju biti ambiciozniji i doći k nama ili gdje god već. Iako se takve poruke čine suptilnima, često su zapravo vrlo ozbiljne. Postovi koje dijelimo kroz messenger aplikacije postaju prva liga osobne komunikacije. Premium sadržaj gdje nisu važni ni filteri ni kadar, već simbolika i poruka.
Znate da rijetko spominjem Facebook jer nije baš platforma za analizu sa svojim zastarjelim habitusom i ne baš bajnom perspektivom. No ako se nešto treba prenijeti obitelji ili zajednici u tradicionalnom kontekstu, Facebook još uvijek funkcionira. Manji gradovi su gotovo u cijelosti prešli na Facebook u svojoj svakodnevnoj komunikaciji. Tu se traže preporuke za restorane, zahvaljuje se na prijemu u grupe i slično. Sve ono što tradicionalna zajednica smatra lijepim ponašanjem.
Instagram i TikTok, s druge strane, predstavljaju javno pozicioniranje. Neka vrst oglašavanja u najširem smislu, gdje pratimo trendove, bilo da se radi o koktelu na plaži, zalasku sunca ili beach partyju. U ovom prostoru dominira lifestyle, hedonizam i glazba. Glazba je često ključna za viralnost pa ako pogodite pravu stvar, možete ozbiljno odskočiti. Bitna je i lokacija snimanja sadržaja. Ako je neka uvala hit na Instagramu i fotogenična, jednostavno trebate ići tamo i snimiti video. Ljudi putuju kilometrima, čak i po najvećoj vrućini, samo da bi snimili sadržaj koji će izazvati reakciju.
Kanal promocije i prodaje
Dakle, tko profitira od naših uspomena? Najviše mi sami kao korisnici, jer kroz lajkove i komentare dobivamo emocionalnu nagradu. Također dobivamo i socijalni status za ljeto o kojem će pričati prijatelji i poznanici, što nam godi u statusnom smislu i pozicionira nas ulogom koju smo odabrali. Netko kao foodie, netko kao avanturist, netko kao hedonist. Solo putovanja, grupna jedrenja, planinarenja, putovanje s bestie ili u paru, sve to stvara online priču koju možemo prepričavati sve do skijaške sezone.
Ljudi kroz takve sadržaje često otkriju da mogu vrlo autentično prenijeti iskustvo i tako čak utjecati na promociju neke atrakcije. I sam sam promovirao Lacman Family Winery na Hvaru, zbog izvrsnog kulturnog i vinarskog sadržaja. Proglašeni sam i ambasadorom vinarije, što je titula na koju sam iskreno ponosan. Ta komunikacija, iako nastala amaterski, pokazuje kako se uz dobru priču može otvoriti ozbiljan prostor za networking i profesionalnu suradnju.
Turistički sektor itekako profitira od sadržaja na društvenim mrežama jer to je danas ozbiljan kanal promocije i prodaje. Dovoljno je kliknuti na objavu i već vam se javi netko s pitanjem kako može pomoći. Umjetna inteligencija dodatno pojačava tu dinamiku jer odmah ponudi informaciju i uputi na prodajne kanale objekta ili atrakcije. Viralna mjesta, restorani, kokteli postaju magnet zahvaljujući objavama. Spomenuo bih restoran Gariful u Hvaru gdje je domaćin Mijo Materijol, ozbiljna ugostiteljska zvijezda koji privlači selfije kao malo tko na Jadranu. Njegove objave su redovno viralne i prati ih ogroman broj ljudi.
Prilagođavanje uspomena algoritmu
Pošteno je spomenuti i platforme. Znam da niste ni pomislili da oni ne zarađuju u toj priči. Meta, ByteDance i Google postaju vlasnici vaših uspomena u smislu oglašavanja, podataka o ponašanju korisnika i targetiranja. Naše uspomene postaju sirovina za ljetnu digitalnu ekonomiju. Vrijeme i pažnja koju dajemo društvenim mrežama tijekom ljeta se znatno povećavaju, a mi, osim što uživamo, razmišljamo o kadrovima, soundtracku ljeta birajući glazbeni sadržaj koji će pratiti naše uspomene, filterima koji najbolje prenose atmosferu. Dijelimo svoju privatnost, lokacije i ponašanje. Sve podatke koji što bolje prenose poruku drugima, bilo ciljano ili nasumično. Sve više prilagođavamo uspomene algoritmu, a ne emociji koju osjećamo u tom trenutku.
Iako se čine besplatnima, naše ljetne uspomene ozbiljna su valuta u ekonomiji pažnje. U toj jednadžbi nema gubitnika. Mi dobivamo status i identitet, prijatelji informaciju i osjećaj povezanosti, turizam bogatstvo sadržaja, a platforme sirovinu za svoje ljetno digitalno bogatstvo.
Autor prof.dr.sc. Domagoj Bebić s Fakulteta političkih znanosti