Dok Trump postavlja zahtjeve za Panamski kanal, upoznajte švicarskog milijardera Apontea koji je s BlackRockom kupio dvije ključne luke

Ljudi Forbes 20. ožu 2025. 13:51
featured image

20. ožu 2025. 13:51

Brodarska tvrtka Gianluigija Apontea u posljednje tri godine potrošila je više od 40 milijardi dolara ulažući u brodove i brze željeznice, prije nego što se udružila s BlackRockom kako bi kupila 43 luke od hongkonškog milijardera Li Ka-Shinga.

U svom govoru na zajedničkoj sjednici Kongresa 4. ožujka, američki predsjednik Donald Trump pohvalio je dogovor koji je tog dana sklopljen za dvije luke na Panamskom kanalu. “Upravo je danas velika američka tvrtka objavila da kupuje obje luke oko Panamskog kanala”, rekao je, što je izazvalo pljesak političara okupljenih na Capitolu.

Dogovor na koji je mislio bila je prodaja 43 luke u vlasništvu konglomerata milijardera Li Ka-Shinga sa sjedištem u Hong Kongu CK Hutchison grupi koju je predvodio upravitelj imovinom BlackRock za 23 milijarde dolara, a dvije panamske luke bile su samo mali dio toga. Ono što Trump nije rekao: jedan od dva partnera u poslu, Terminal Investment Limited, ogranak je švicarskog brodskog diva Mediterranean Shipping Company, poznatijeg kao MSC, kojeg su su osnovali švicarsko-talijanski milijarderi Gianluigi i Rafaela Aponte 1970. godine.

Iako vlasnička struktura prodaje nije objavljena, posao će MSC pretvoriti u najvećeg lučkog operatera na svijetu, s udjelima u više od 100 terminala u 54 zemlje, uključujući osam u SAD-u i tri u Panami. MSC posjeduje 70 posto Terminal Investmenta, dok investicijska tvrtka Global Infrastructure Partners, na čelu s američkim milijarderom Adebayo Ogunlesijem, a sada je u vlasništvu BlackRocka, koji ju je kupio za 12,5 milijardi dolara u listopadu drži 20 posto. Singapurski državni imovinski fond GIC posjeduje preostalih 10 posto. Ogunlesi i Aponte su se prvi put udružili 2013., kada je GIP kupio 35 posto udjela u Terminal Investmentu od MSC-a za 1,4 milijarde dolara prije nego što je prodao dio svojih dionica 2019. i 2021.

Prestigao danskog konkurenta

Čekajući odobrenje europskih i panamskih regulatora, ugovor će omogućiti BlackRocku i Terminal Investmentu da preuzmu luke CK Hutchison izvan Kine i Hong Konga za gotovinsku isplatu od 18 milijardi dolara plus pretpostavku od 5 milijardi dolara duga. To je posljednja u nizu akvizicija za Apontea, čiji je MSC prestigao danskog konkurenta Maersk koji kotira na burzi i početkom 2022. postao najveći kontejnerski brodarski prijevoznik na svijetu. Sada bi trebao prestići i Maersk u pogledu svoje mreže luka.

“MSC-ov rast kapaciteta linijskog prijevoza ide ruku pod ruku s ovim ogromnim povećanjem kapaciteta terminala”, kaže Eirik Hooper, viši suradnik za luke i terminale u tvrtki za pomorska istraživanja Drewry. “Ova dva poslovanja očito se međusobno podupiru i pružaju prilike za operativne sinergije u velikim razmjerima.”

Sa svoje strane, BlackRockovo ulaganje u luke dolazi nešto više od godinu dana nakon što je najavio akviziciju Global Infrastructure Partners, s tvrtkom koja reklamira infrastrukturu kao tržište vrijedno bilijun dolara koje će rasti još više zahvaljujući povećanju ulaganja u imovinu kao što su zračne luke, željeznice i brodske luke. Milijarder CEO BlackRocka Larry Fink nazvao je infrastrukturu jednu od najuzbudljivijih dugoročnih ulaganja.

MSC uložio više od 40 milijardi dolara

Čak i prije ugovora s CK Hutchisonom, MSC je od siječnja 2022. prema Forbesovim procjenama potrošio više od 40 milijardi dolara, ulažući u sve, od nove luke do bolnice, pa čak i u tvrtku za brze željeznice u Italiji. Najveći dio toga bili su novi brodovi.

U posljednje tri godine tvrtka je kupila ili naručila 370 plovila za više od 31 milijarde dolara, prema stručnjacima za procjenu brodova VesselsValue. Tajnoviti, blisko držani MSC ne objavljuje financijske podatke i odbio ih je komentirati, ali prema dokumentima do kojih je došao talijanski list Il Messaggero, završio je 2022. sa 68 milijardi dolara u gotovini, zahvaljujući porastu vozarina tijekom pandemije dok su opskrbni lanci koji su se zatvorili natjerali brodarske tvrtke da zabilježe profit.

Podrška supruge

Vlasništvo nad MSC-om jednako je podijeljeno između Apontea (predsjednika, koji je rođen u Italiji, ali je sada švicarski državljanin i živi u Ženevi) i njegove supruge Rafaele Aponte-Diamant, koja mu je pomogla osnovati tvrtku kada je dao otkaz na poslu u banci i pokrenuo MSC s kreditom od 200.000 dolara za kupnju njihovog prvog broda 1970. godine.

Forbes procjenjuje da svaki od njih vrijedi 37,5 milijardi dolara, što je dovoljno da Aponte-Diamant postane najbogatija žena na svijetu. To je zajedno 58 milijardi dolara više od njihove procijenjene neto vrijednosti početkom 2022. Glasnogovornik MSC-a odbio je komentirati procjenu i nije Apontea učinio dostupnim za intervju.

“Čak i prije nego što je postalo jasno koliko će pandemija na kraju biti dobra za brodare, Aponte je kupovao sve što je bilo dostupno i širio se”, kaže John McCown, stručnjak za brodarstvo u Centru za pomorsku strategiju. “To je hrabra strategija, ali zasad im je uspjela.”

U vrijeme pandemije MSC je imao više koristi od svojih rivala. Prema Il Messaggeru, ostvario je 93 milijarde dolara prihoda i 46 milijardi dolara EBITDA-e (dobit prije kamata, poreza, amortizacije) u 2022., pobijedivši Maersk i CMA CGM, u vlasništvu milijarderske obitelji Saadé iz Francuske. Čak i dok je njegova linija putničkih krstarenja bilježila gubitke, od neto dobiti od 456 milijuna dolara u 2019. do trogodišnjeg niza neto gubitaka izazvanih covidom u ukupnom iznosu od više od 3 milijarde dolara, uspjeh poslovanja kontejnerskog brodarstva nadoknadio je gubitke. MSC-ov EBITDA porastao je za više od 600 posto od 2020. do 2022., u usporedbi s 350 posto za Maerskom i 445% za CMA CGM-om.

MSC je iskoristio novac koji je zaradio u godinama pandemije kako bi proširio svoje carstvo, ciljajući na tvrtke koje prevoze robu do krajnjih odredišta kopnom. Od siječnja 2022., MSC je potrošio više od 3,6 milijardi dolara otkupljujući udjele u 10 kompanija, uključujući tvrtku za prijevoz tereta, zračnu tvrtku za prijevoz tereta, prijevoznika automobila, dvije logističke tvrtke, operatera tegljača i špeditersku tvrtku, koja djeluje kao posrednik između kompanija koje otpremaju proizvode i njihovog konačnog odredišta, organizirajući prijevoz robe morem, željeznicom, cestom ili zrakom.

“Ove špediterske tvrtke samo su način da se nahrani čudovište. Uz sav uvjerljiv rast koji MSC ostvaruje, to nije iznenađujuće”, kaže McCown.

Udružio se s tvrtkom južnoafričkog milijardera

Pun novca, MSC se čak udružio s tvrtkom Remgro južnoafričkog milijardera Johanna Ruperta kako bi kupio lanac privatnih bolnica Mediclinic, za 4,6 milijardi dolara u kolovozu 2022. Sljedeći veliki potez izvan pomorskog prometa dogodio se u listopadu 2023., kada je kupio 50 posto talijanske tvrtke za brze željeznice Italo od Ogunlesijevih Global Infrastructure Partners za 2,2 milijarde dolara.

Diego Aponte, sin Gianluigija i Rafaele i predsjednik MSC-a, rekao je u tadašnjoj izjavi da kupnja odražava cilj grupe daljnjeg razvoja održivih načina prijevoza, kako za putnike tako i za teret. Dogovor je sklopljen u svibnju 2024. i vjerojatno će postati još jedna dobra odluka za Apontea. Italo je ostvario dobit od 178 milijuna dolara na prihode od 926 milijuna dolara u 2023., što je povećanje od 36 posto odnosno 21 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Aponteovi su također razvijali svoje lučko carstvo prije ugovora s CK Hutchisonom. MSC je kupio 50 posto južnokorejske luke Busan u ožujku 2022., a osam mjeseci kasnije kupio je Bolloré Africa Logistics u vlasništvu Bolloré grupe francuskog milijardera Vincenta Bollorea, za 5,9 milijardi dolara. Akvizicijom je MSC postao najveća logistička tvrtka u Africi i sedmi najveći vlasnik luke u svijetu. Prošlog studenog stekao je 49,9 posto udjela u njemačkoj javnoj logističkoj kompaniji HHLA, koja posjeduje velike luke u Hamburgu, Estonija, Italija i Odesa, Ukrajina za 700 milijuna dolara.

“Korisno je imati luke koje posjedujete. To vam omogućuje da imate prioritet”, kaže Ben Slupecki, analitičar u Morningstaru, ukazujući na prednosti kupnje više luka uz veću flotu. “Ovo je cijenjena imovina u industriji.”

Sve je to pomoglo MSC-u u jačoj poziciji nego ikad i vjerojatno je to dovelo do njegove objave u siječnju 2023. da planira prekinuti svoje 10-godišnje partnerstvo s Maerskom, poznato kao 2M alijansa. Prvi put uspostavljen 2015., savez, koji je službeno istekao u siječnju, omogućio je dvjema kompanijama da smanje troškove dijeljenjem kapaciteta na 185 brodova na rutama koje putuju od luka u sjevernoj Europi i sjevernoj Americi do Azije.

Maersk je prešao u drugi savez dok MSC ide sam. “Imaju 20% globalnog kapaciteta, tako da su postigli veličinu u kojoj više ne moraju upravljati savezom”, dodaje Slupecki.

Aponte nastavlja širenje

Osim toga, s partnerima kao što su Ogunlesi i sada Finkov BlackRock, vjerojatno ne treba više podrške. No Aponte nije završio sa širenjem: njegova tvrtka navodno planira povećati svoj udio u tegljačkoj tvrtki španjolskog milijardera Vincenta Bolude Fosa Boluda Towage na 49% do svibnja, što bi MSC učinilo najvećom tvrtkom za tegljenje na svijetu.

MSC možda neće moći zauvijek držati tako visoku potrošnju. Cijene prijevoza su pale u 2022. i sada su oko 50 posto više od razine prije pandemije 2019. To usporavanje, u kombinaciji s potencijalnim utjecajem Trumpovih carina i eventualnog trgovinskog rata koji slijedi, moglo bi usporiti profit MSC-a. “Ako se carine zadrže, to će ozbiljno utjecati na količinu kontejnera u i iz SAD-a. To je 25 posto do 30 posto svjetske kontejnerske trgovine”, dodaje McCown.

Ipak, to je relativno mali dio globalne kontejnerske trgovine. I dok će MSC možda morati prodati dio svojih luka u Nizozemskoj i Panami kako bi umirio regulatore koji ispituju dogovor s CK Hutchisonom i dalje će vjerojatno posjedovati udjele u više od 100 luka, više nego bilo tko drugi. Ta veličina, u kombinaciji s činjenicom da upravlja najvećom svjetskom flotom kontejnerskih brodova, čini ga manje ranjivim od njegovih konkurenata u slučaju bilo kakvih gubitaka.

“Najveće tvrtke koje imaju mogućnost ulaganja, poput MSC-a, vjerojatno mogu prebroditi prilično veliku oluju i izaći s druge strane”, kaže Slupecki. “To možda nije slučaj za neke od njihovih konkurenata. Na neki način, to im je prednost da zauzmu daljnji tržišni udio čak i ako su u problemima.”

Giacomo Tognin, novinar Forbesa