Ovo je pet osoba koje bi mogle upravljati Teslom bolje od Elona Muska

Kompanija za proizvodnju električnih automobila Tesla suočava se s poteškoćama dok bojkot i prosvjedi izazvani negativnim stavom prema Elonu Musku uzimaju maha.
Kompanija za proizvodnju električnih automobila Tesla suočava se s poteškoćama dok bojkot i prosvjedi izazvani negativnim stavom prema Elonu Musku uzimaju maha. Iako nije vjerovatno da će se to dogoditi, postavlja se pitanje tko bi mogao preuzeti vođenje kompanije ako bi Musk odlučio povući se s mjesta izvršnog direktora?
Elon Musk vodi šest kompanija, od kojih je svaka vrijedna više od milijardu dolara, a od siječnja je također na čelu DOGE-a i napora predsjednika Donalda Trumpa da radikalno smanji količinu zaposlenika u vladi. Kako uspijeva postići sve to? Kratak odgovor je – ne uspijeva. U nekim kompanijama ima lojalne i sposobne zamjenike, poput predsjednice i glavne operativne direktorice SpaceX-a Gwynne Shotwell, koja rukovodi svakodnevnim operacijama. Ali to nije slučaj s Teslom, proizvođačem električnih vozila s tržišnom kapitalizacijom od 770 milijardi dolara, koja je bila Muskov najvrjedniji posjed (iako SpaceX sada možda vrijedi više).
Malo je vjerovatno, ali ako bi najbogatiji čovjek na svijetu iznenada odlučio da se povuče s mjesta izvršnog direktora Tesle, ne postoji očigledan nasljednik koji bi mogao preuzeti kompaniju u ovom osjetljivom trenutku. Prodaja pada, tehnološka prednost kompanije u području električnih vozila je ugrožena od strane kineskih konkurenata poput BYD-a. Tesla zaostaje za Waymom u razvoju robotaksija.
Ne posvećuje punu pažnju kompaniji
Kako Tesla navodi u svojim izvještajima Komisiji za vrijednosne papire i burzu SAD-a (SEC): “U velikoj mjeri zavisimo od usluga Elona Muska, kralja Tesle i našeg glavnog izvršnog direktora. Iako gospodin Musk provodi značajno vrijeme u Tesli i vrlo je angažiran u našem menadžmentu, on ne posvećuje Tesli punu pažnju.”
Ako bi zaista podnio ostavku, to bi izazvalo još veći pad dionica Tesle od trenutnog pada od 50 posto u posljednjih nekoliko mjeseci. Veliki dio vrijednosti kompanije – znatno veći od bilo kojeg drugog proizvođača automobila i 118 puta veći od njenog profita vezan je za Muskovo ime i njegovu reputaciju kao vizionara u poslovnom svijetu. “Musk je Tesla, a Tesla je Musk”, rekao je Dan Ives, optimistični analitičar za Teslu iz Wedbusha, za Forbes. “Bilo kto drugi bi potpuno promijenio priču.”
Dakle, tko bi mogao preuzeti kormilo ako bi upravni odbor Tesle intervenirao i prisilio Muska da odstupi? Tko ima vještine, iskustvo i temperament da pomogne kompaniji da se transformira u AI i robotskog giganta kakvog Musk zamišlja?
Malo kandidata za novog direktora
Velike kompanije obično imaju široku bazu internih kandidata za poziciju izvršnog direktora. Menadžere koji su dokazali da su spremni za taj posao i koje investitori i analitičari već poznaju. To nije slučaj s Teslom. Musk je tijekom svojih 17 godina kao glavni izvršni direktor gotovo potpuno dominirao. Zapravo, Tesla nema predsjednika, glavnog operativnog direktora (COO) ili izvršnog potpredsjednika (EVP). Osim financijskog direktora (CFO), najviši rukovoditelj ispod Muska je samo jedan viši potpredsjednik.
Baza potencijalnih nasljednika je daleko manja nego u bilo kojoj drugoj velikoj automobilskoj, proizvodnoj ili tehnološkoj kompaniji. Djelomično zato što je Musk eliminirao istaknute talente poput Jérômea Guilléna, bivšeg predsjednika automobilskih operacija. Ili Douga Fielda, poznatog Apple inženjera koji je bio ključan za lansiranje najprodavanijih Tesla modela Y i 3.
Ipak, ovih pet osoba ima kvalitete koji ih čine mogućim nasljednicima. Bez pretjeranih izjava i opsesije pažnjom, po čemu je Musk poznat.
J.B. Straubel

Nakon Muska, nitko nije očigledniji kandidat za vođenje Tesle od J.B. Straubela. On je izvršni direktor i suosnivač kompanije za reciklažu baterija i proizvodnju komponenti Redwood Materials, kao i član odbora Tesle.
Musk ga je doveo kao suosnivača 2004. godine, a bio je glavni tehnički direktor (CTO) do 2019. Nadgledao je razvoj električnih motora u ranim danima Tesle te pokretanje velike tvornice u Nevadi. Kao jedan od pet Tesla suosnivača i član odbora od 2023, Straubel (49) je detaljno upoznat s kompanijom i svim aspektima njenog poslovanja.
Iako su se on i Musk 2003. zbližili zbog zajedničkog interesa za električna vozila, vrlo su različiti. Dok je Musk sklon bombastičnim izjavama i preuveličavanju, Straubel, koji ima inženjerske diplome sa Stanforda, smiren je i analitičan. Također, voli raspravljati o složenosti znanosti o baterijskim materijalima.
“On je savršen za ulogu izvršnog direktora Tesle”, rekao je Ross Gerber, izvršni direktor Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management-a, koji je javno zagovarao Muskovu ostavku.
Međutim, prema osobama upoznatim s njegovim planovima, Straubel ne pokazuje interes za tu ulogu. Trenutno je više fokusiran na izgradnju Redwooda.
Stella Li

Uz zaposlenike Tesle, Stella Li, izvršna potpredsjednica giganta za proizvodnju automobila i baterija BYD te šefica njegovih operacija u Americi, bila bi zanimljiva alternativa Musku.
Li (55) je odigrala ključnu ulogu u pomaganju BYD-u da proširi svoje međunarodno poslovanje s automobilima, posebno u brzo rastućoj Latinskoj Americi. Poznata je američkim analitičarima i investitorima te se našla na listama poput Time 100 Climate Leaders i World Car Person of the Year.
Diplomirala je na kineskom sveučilištu Fudan, a u BYD-u je napredovala od pozicije menadžera za marketing, koju je preuzela 1996. godine, do statusa jedne od vodećih izvršnih osoba. Duže od desetljeća živi u Los Angelesu i često predstavlja BYD na međunarodnim konferencijama o električnim vozilima i klimatskim promjenama.
Iako bi u Teslu došla kao autsajder, BYD je jedan od dobavljača baterija za Teslu u Kini. Njeno iskustvo u BYD-u i poznavanje kineskog tržišta bile bi ogromna prednost za Teslu, posebno u trenutku kada BYD planira ponuditi svoju tehnologiju za asistenciju vozačima “God’s Eye” – konkurenta Teslinom Full Self-Driving sistemu – kao standardnu funkciju u svojim električnim i hibridnim vozilima.
John Krafcik

Bivši izvršni direktor Wayma, John Krafcik, ima biografiju koja ga čini iznenađujuće pogodnim za direktora Tesle.
Osim što više od šest godina vodi jedinicu Alphabet Inc. i vodi njezin prelazak s programa istraživanja i razvoja na uslugu prijevoza koja stvara prihod, trenutno je član odbora Teslinog rivala Rivian, kao i njemačkog Daimler Trucka.
Inženjer sa Stanforda, s MBA diplomom s MIT-a, Krafcik (63) je bio jedan od prvih inženjera zaposlenih u NUMMI tvornici 1984. godine. To je bio zajednički projekt Toyote i General Motorsa u Fremontu, Kaliforniji. Toyota je 2010. prodala tvornicu Tesli i ona je od tada njen najveći proizvodni pogon u SAD-u. Kasnije se pridružio Fordu, gdje je dogurao do glavnog inženjera, prije nego što je prešao u Hyundai i pomogao u razvoju novih modela za američko tržište. Na kraju je postao generalni direktor Hyundai Motor America, gdje je nadgledao petogodišnji period rasta prodaje.
Iako nije iz Tesle, Krafcik je poznat mnogim investitorima, kao i globalnim proizvođačima automobila i auto dijelova. Ima dobre odnose s kineskim proizvođačima zahvaljujući svom radu u Waymu. Njegovo iskustvo u proizvodnji, razvoju proizvoda, marketingu i autonomnim vozilima donijelo bi Tesli značajnu korist.
Jose Munoz

S obzirom na to da je ove godine preuzeo novu poziciju izvršnog direktora Hyundai Motorsa, José Muñoz je manje vjerojatan kandidat za direktora Tesle.
Muñoz (59) je postao prvi lider koji nije Korejac na čelu Hyundaija i prvi izvršni direktor kompanije koji nije dio osnivačke porodice Chung. To je veliko postignuće. Prije nego što je prešao u Hyundai, bio je globalni operativni direktor kompanije. Prije toga je 15 godina proveo u Nissanu, gdje je bio glavni direktor za performanse i predsjednik sjevernoameričkog ogranka. Njegova biografija uključuje i pet godina rada u Toyota Europe.
Izvan Kine, Hyundai i njegova sestrinska firma Kia Motors postali su jedni od Teslinih najbrže rastućih konkurenata na polju električnih vozila. Lansirali su više novih i pristupačnih modela na tržište SAD-a i drugih zemalja. Ove godine, Hyundai otvara novi proizvodni pogon Metaplant u Georgiji, gdje će proizvoditi gdje će proizvoditi električna vozila, hibride, kao i baterije, s fleksibilnošću da se prilagođava potražnji tržišta. Verzija modela Ioniq 5, proizvedena u toj tvrtki, postat će ključni dio električnog robotaksi voznog parka kompanije Waymo.
Tom Zhu
Tom Zhu, jedini viši potpredsjednik Tesle, trenutno je glavni rukovoditelj za automobilske projekte ispod Muska i baziran je u Kini. Također je postao de facto glavni operativni direktor (COO), posebno otkako Musk sve manje vremena provodi u Tesli.
Zhu (44) je stekao poziciju u kompaniji nadgledajući izgradnju i rad Tesline tvrtke u Šangaju, koja je od 2020. postala ključna za profitabilnost kompanije. Pridružio se Tesli 2014. nakon nekoliko godina rada u različitim ulogama u Kaibo Engineering Group, kineskoj građevinskoj firmi. Njegov uspjeh u vođenju poslovanja Tesle u Kini i njegovo poznavanje tog tržišta, uključujući široku bazu dobavljača EV komponenti, i dalje su ključni resursi za kompaniju. To ga čini ozbiljnim kandidatom za Muskovog nasljednika.
Kao kineski državljanin s diplomom Sveučilišta tehnologije u Aucklandu na Novom Zelandu i MBA diplomom sa Dukea, Zhu je jedan od samo troje rukovoditelja navedenih na Teslinoj web stranici – uz Muska i financijskog direktora Vaibhava Taneju. Nakratko je bio premješten u SAD kako bi pomogao u otvaranju velike tvornice u Austinu, ali je prošle godine vraćen u Kinu da ojača tamošnje poslovanje.
Prema svim pokazateljima, on je efikasan menadžer i tipičan radnik kojeg Musk cijeni, iako se ne ističe javno i nije dobro poznat investitorima.
Zaključak
Bilo koji od ovih kandidata mogao bi biti dobar izvršni direktor Tesle. Međutim, čak i ako bi Musk napustio tu poziciju, i dalje bi se morali nositi s njegovim velikim utjecajem na kompaniju. To bi ovaj posao moglo učiniti potencijalno manje privlačnim za navedene kandidate.
I dok investitor Ross Gerber vjeruje da bi Tesla imala koristi od novog lidera, on nije optimističan da će se to dogoditi.
“Upravni odbor nije poduzeo ništa da zaštiti kompaniju od Elona. Ne postoji Tim Cook. Ne postoji broj 2”, rekao je Gerber. “Ako samo pronađe nekoga sposobnog, to bi bilo veliko poboljšanje za sve. Ali sada je sve stvar ega za Elona.”
Alan Ohnsman, novinar Forbesa