Startup koji dronovima dostavlja kavu cilja na milijun isporuka godišnje

Tech Forbes 28. ožu 2025. 08:30
featured image

28. ožu 2025. 08:30

Startup Manna je prikupio 30 milijuna dolara za financiranje ambicioznog širenja u Europi, suočavajući se s konkurentima kao što su Amazon, Alphabet i jednorog Zipline.

Ako žudite za kavom u predgrađu Dublina, možete je dobiti dostavom dronom. U trgovačkom centru, zaposlenik lokalnog startupa Manna utovarit će vrećicu sa šalicom vruće kave iz obližnjeg kafića u kutiju za prijenos tereta koja je opremljena novom baterijom i staviti je na dron.

Manna najviše dostavlja kavu. Iz startupa kažu da joj potražnja za kofeinom ujutro i pametan dizajn drona pomažu da održi stabilan tempo isporuka i da radi s manje osoblja i dronova od konkurenata s dubljim džepom poput Amazona, Alphabeta i jednoroga Ziplinea. Potrošili su stotine milijuna dolara kako bi pokušali pokrenuti isporuku dronovima, ali drski osnivač Manne, Bobby Healy, tvrdi da je njegova jedina tvrtka koja ostvaruje profit na svakoj isporuci. (Amazon, Alphabet i Zipline odbili su komentirati.)

Sav taj novac nije nikakva prednost, tvrdi Healy, u poslu u nastajanju za koji kaže da je ključ u razvoju jeftinog, pouzdanog drona, upravljanju njime sa što manje ljudi i uvjeravanju regulatora da može sigurno letjeti u stambenim četvrtima. “Nije potrebno veliko ulaganje. Potrebna je ogromna količina vremena i izgradnje povjerenja”, rekao je za Forbes.

Nasuprot tome, njegova je tvrtka prikupila samo 60 milijuna dolara, uključujući novu rundu financiranja od 30 milijuna dolara najavljenu u srijedu koju predvode Molten Ventures i Tapestry VC koji tvrtku procjenjuju na više od 150 milijuna dolara. Forbes procjenjuje da je prihod Manne prošle godine iznosio jednako skromnih 6 milijuna dolara. Do sada je izvršio 200.000 isporuka otkako je prvi put lansiran 2020., daleko manje od svojih konkurenata. Zipline je obavio 1,4 milijuna dostava, uglavnom medicinskih potrepština u Africi, dok je Wing izvršio 450.000 u Australiji, SAD-u i UK-u, a Amazon nejasno tvrdi “tisuće”.

Šire dostavu na područje s milijun stanovnika

Healy, koji je prethodno osnovao tehničku tvrtku za iznajmljivanje automobila CarTrawler, tvrdi da je Manna nakon godina usavršavanja svog operativnog modela spremna za rast, s planovima da ove godine proširi uslugu u predgrađu Dublina na područja s ukupno 1,1 milijun stanovnika. Healy kaže da je 42% kućanstava u dublinskim četvrtima u kojima dostavlja koristilo uslugu barem jednom. A sada, kaže da će povećanje baze za isporuku dronovima pomoći Manni da poveća isporuke godišnje na 1,5 milijuna, što ni jedna druga tvrtka za dostavu dronovima još nije postigla.

Manna također planira proširiti svoje poslovanje u Finskoj, gdje trenutačno obavlja stotinu isporuka dnevno oko grada Espooa, ali i proširiti se drugdje u Europi, koristeći prednosti regulatornog okvira koji je stupio na snagu 2023. godine na razini cijele EU. Healy kaže da je sporost Savezne uprave za zrakoplovstvo da osmisli vlastita pravila za sada preteško da tvrtka posluje u SAD-u, koliko god to bilo privlačno tržište za Mannu. Tvrtka je djelovala u predgrađu Dallasa, zajedno s Wingom i Amazonom, ali FAA trenutno samo odobrava ispitivanja isporuke bespilotnim letjelicama od slučaja do slučaja.

“Ironija nad svim ironijama, Europa je danas jedino mjesto za vođenje posla dostave dronovima jer ima stabilnu, konkretnu regulativu”, rekao je Healy. “Svatko tko je sada u Sjedinjenim Državama u nepovoljnijem je položaju u odnosu na Mannu najmanje tri godine.”

Osam dostava na sat dronom

Na području Dublina, Manna djeluje s parkirališta trgovačkih centara, gdje dvije platforme za slijetanje dronova zauzimaju oko pet mjesta. Kada tamošnji lokalni prodavači prime narudžbe za hranu, knjige ili hardver, oni odvoze robu do Manninog mjesta za slijetanje, gdje je osoblje utovaruje u odvojivi teretni prostor koji također sadrži bateriju drona. Zamjena baterije sa svakom isporukom omogućuje svakom Manninom dronu da napravi osam dostava na sat u području s radijusom do tri kilometara, prema Healyju. Tvrdi da dronovi konkurenata s integriranim paketima baterija kao što su Wing i Zipline mogu izvršiti 1,4 isporuku na sat zbog vremena potrebnog za ponovno punjenje.

Jedan djelatnik Manne koji stavlja teret na dron može izvršiti 25 do 30 isporuka na sat, dok Mannini dronovi lete autonomno, koje nadzire jedan zaposlenik u sjedištu. Budući da radna snaga čini otprilike 50% Manninih troškova, tvrtka je smanjila troškove na otprilike 4 dolara po isporuci, a Healy misli da će s većim volumenom moći doći do jednog dolara.

Takvi troškovi mogli bi dostavu dronom učiniti pristupačnijom od korištenja dostave automobilima u predgrađima. Konzultantska kuća McKinsey procjenjuje da dostava jednog paketa automobilom ili kombijem od pet kilometara košta 9 do 11 dolara.

Robin Riedel, suvoditelj McKinseyjevog Centra za mobilnost budućnosti, smatra da će se isporuka dronovima proširiti tijekom sljedećih nekoliko godina. On ne misli da je regulacija velika prepreka u SAD-u kao što Healy sugerira.

Sklapanje partnerstava

Ključni čimbenik bit će komercijalna partnerstva, rekao je Riedel. Walmart se udružio s tvrtkom Wing u pilotiranju dostave dronovima u područjima oko Ft. Wortha, Texas. Manna se sada usredotočuje na aplikacije za dostavu, gdje je naknada za kupce za dostavu hrane dronom ista kao i dostava automobilom ili kombijem. Ove godine najavljeni su ugovori s Woltom, međunarodnim ogrankom DoorDasha i Just Eat. Healy je rekao da je ugovor s još jednom vrhunskom aplikacijom za isporuku hrane gotovo sklopljen. Rad s aplikacijama za dostavu omogućit će Manni da raste vrlo brzo. “To je sada naš cilj.

Jeremy Bogaisky, novinar Forbesa