Waymo, Tesla, a sada i Amazonov Zoox: Tržišna bitka koja će odrediti budućnost urbanog prijevoza

Tech Forbes 20. lip 2025. 09:49
featured image

20. lip 2025. 09:49

Robotaksiji su konačno stigli, a konkurencija postaje sve oštrija. Waymo je proširio svoju uslugu na više američkih gradova. Elon Musk sljedeći tjedan pokreće pilot-program u Austinu, tvrdeći da Tesla može prestići Waymo — dio kompanije Alphabet — u autonomnoj vožnji, koristeći znatno jeftiniji sustav. A sada se krajem godine u igru uključuje i Amazonov Zoox. Riječ je o posebno dizajniranom modelu nalik kombiju, prepunom senzora i kamera, koji bi ga trebao izdvojiti od konkurencija.

„Nudimo jedinstveno iskustvo za putnike za koje vjerujemo kako će im se svidjeti“, rekao je suosnivač i tehnički direktor Jesse Levinson tijekom obilaska nove tvornice robotaksija Zoox u Haywardu, u Kaliforniji, ovaj tjedan. „Kvaliteta vožnje, raspored sjedala licem u lice, prostrana unutrašnjost – vjerujemo da će upravo to biti ono po čemu ćemo se razlikovati.“

Nakon 11 godina priprema i milijardi dolara investicija Amazona, Zoox planira krajem ove godine pokrenuti komercijalnu uslugu autonomnog prijevoza u Las Vegasu. Slijede San Francisco, Austin, Miami, Los Angeles i Atlanta. Za razliku od Wayma, koji na postojeća vozila dodaje senzore i računala, Zoox je od početka imao cilj stvoriti uslugu robotaksija s električnim vozilom kakvo još nije viđeno na cestama.

Ovo vozilo nema volan, papučice ni vanjske retrovizore. Ima klizna vrata slična onima na gradskim vlakovima i dizajnirano je kao dvosmjerno vozilo – prednji i stražnji dio su mu identični. Robotaksi Zoox ima maksimalnu brzinu od 120 km/h, iako trenutačno neće prelaziti 72 km/h na gradskim i prigradskim rutama. Također, dizajniran je da radi do 16 sati dnevno s jednim punjenjem. Planirano je da ostane u upotrebi najmanje pet godina ili 160.000 kilometara.

Kombinacija dugog radnog vijeka i sposobnosti da dnevno pruži desetke vožnji ključna je za stvaranje profitabilnog poslovnog modela – čak i ako je vozilo znatno skuplje od običnog električnog automobila, kaže izvršna direktorica Aicha Evans. „Mi ne prodajemo vozila, već vožnje“, rekla je, ne želeći otkriti cijenu proizvodnje vozila Zoox. „Želimo ponuditi najbolje iskustvo po konkurentnoj cijeni.“

Kompanija ne otkriva koliko je uložila u tvornicu u Haywardu, otvorenu prošle godine, ali ima velike planove za taj pogon od 20.000 četvornih metara. (Zoox je prethodno izrađivao probne modele u manjoj tvornici u Fremontu, Kalifornija.) Trenutačno se proizvodi jedno vozilo dnevno, uz rad ljudi i robota koji sastavljaju komponente koje isporučuju tvrtke poput Boscha i ZF-a, dok se karoserijske ploče dopremaju iz Italije. Cilj za sljedeću godinu je proizvoditi tri vozila na sat u jednoj smjeni, odnosno do 5.000 godišnje. Kako se usluga bude širila na druge gradove, kapacitet tvornice povećat će se na 10.000 vozila godišnje uz dvije radne smjene.

Evans procjenjuje da će za jedan grad „srednje veličine“ biti potrebno između 500 i 1.000 ovakvih vozila. Nije željela otkriti koliko će ih biti u Las Vegasu kada tamo krene usluga. Kompanija trenutačno obavlja potpuno autonomna testiranja – bez sigurnosnog vozača – na javnim cestama u Las Vegasu, području zaljeva i San Franciscu. Još uvijek nema dozvolu za naplatu vožnji u Kaliforniji, po čemu zaostaje nekoliko godina za Waymom, koji je testiranja bez vozača započeo prije mnogo godina i uslugu prijevoza lansirao u blizini Phoenixa prije pet godina.

Foto: Guliver Image

Početak serijske proizvodnje robotaksija u Zooxu događa se upravo dok Waymo širi svoju uslugu u Los Angelesu i području zaljeva San Francisca. Kompanija je također podnijela zahtjev za novu dozvolu za testiranje u New Yorku. Istodobno, Volkswagen je ovaj tjedan najavio da će sljedeće godine početi prodavati verziju svog električnog kombija ID.Buzz s tehnologijom autonomne vožnje tvrtke Mobileye.

Ipak, po pristupu autonomnoj vožnji, Zoox je mnogo bliži Waymu nego Tesli. Prošlog je desetljeća testirao i usavršavao svoju tehnologiju umjetne inteligencije na modificiranim vozilima na gradskim ulicama i u naprednim virtualnim simulacijama. Također je svoj jedinstveni model opremio brojnim senzorima, uključujući osam lidara, 10 radarskih jedinica, 18 digitalnih kamera, osam mikrofona (npr. za otkrivanje vozila hitne pomoći) i četiri termalne kamere koje mogu uočiti ljude i životinje po lošem vremenu, slabom osvjetljenju ili čak kroz paru i maglu. To je slično trenutnom paketu senzora kod Wayma, iako ta kompanija prelazi na novu, jeftiniju konfiguraciju s 13 kamera, četiri lidara, šest radara, termalnim senzorima i vanjskim audio prijemnicima.

S druge strane, Musk promiče ideju da Teslin sustav autonomne vožnje može sigurno funkcionirati samo uz osam kamera i ultrazvučne senzore, koji su daleko jeftiniji od tehnologije koju koriste Zoox i Waymo. To zabrinjava istraživače autonomnih vozila i zagovaratelje sigurnosti, osobito jer su američke vlasti više puta istraživale Teslu zbog smrtonosnih nesreća u kojima su sudjelovali sustavi Autopilot i Full-Self Driving, koji, unatoč zavaravajućim nazivima, nisu sustavi za vožnju bez vozača.

Levinson, računalni znanstvenik sa Sveučilišta Stanford, kaže da je moguće upravljati autonomnim vozilima samo uz pomoć kamera. No, Zoox želi maksimizirati sigurnost korištenjem različitih senzora jer, za razliku od Tesle, oni nisu proizvođač automobila.

„Mi ovo vozilo ne prodajemo, pa nemamo isti pritisak oko proizvedene količine“, rekao je. „Naš je cilj učiniti vozilo što sigurnijim.“

Alan Ohnsman, novinar Forbesa

Postani dio Forbes zajednice

Najrelevantniji sadržaj iz svijeta biznisa - izravno na vaš e-mail.