Ova hrvatska tvrtka se 35 godina prilagođavala tržištu i izrasla u izvoznika sa skoro 400 zaposlenih

featured image

23. svi 2025. 10:23

Tvrtka Rasco iz Kalinovca ove godine slavi 35 godina postojanja, a njezina priča dobar je primjer inovativne tvrtke koja se kontinuirano prilagođavala uvjetima na tržištu. Osnovan 1990. godine u Kalinovcu, Rasco je izrastao u inovativnu tvrtku čiji proizvodi održavaju prometnice u više od 40 država na pet kontinenata.

Tvrtku Rasco 1990. godine osnovali su Frane Franičević i Darko Paviša, koji su se prve četiri godine bavili rezervnim dijelovima u komunalnom sektoru. Nakon toga osmišljavaju svoj prvi proizvod – snježni plug za ralicu te nastavljaju s razvojem proizvoda u tom području. Kako se sljedećih par godina nešto više ulagalo u hrvatsku cestovnu infrastrukturu, to je tvrtki dalo dodatni zamah.

Krajem devedesetih shvaćaju kako za daljnje širenje moraju izaći na strana tržišta. To prvo rade u regiji, a kasnije i izvan nje.

Tvrtka je cijelo vrijeme osluškivala tržište i prilagođavala mu se. Naslutivši da će se potražnja za opremom za zimsko održavanje smanjivati u određenim segmentima, svoju ponudu proširuju na čistilice. 2008. godine počinju s razvojem komunalnog multifunkcionalnog kamiončića Muvo kojeg završavaju 2012. godine.

Vozilo na vodik tek traži kupce

Povlačenje osnivača iz tvrtke počinje 2015. godine mekanom tranzicijom tijekom koje je tvrtku počela voditi nova Uprava na čelu sa Ivanom Franičevićem, sinom jednog od suosnivača. Nju čine još Mario Štefanec i Ružica Petričec Fabijanec. Oni formalno tvrtku preuzimaju 2019. godine.

Rasco danas ima gotovo 400 zaposlenih i dvije tvornice u Kalinovcu. Oko četiri posto prihoda ulažu u razvoj. Njihova vozila primjer su tehnički naprednih, a nude i različite vrste pogona – dizelski, električni i pogon na vodik. On još treba pronaći kupce. Specifičan je jer traži veliku i skupu infrastrukturu za punionice, no neki gradovi u Europi već je imaju, što povećava šansu da se odluče za daljnje širenje gradskog voznog parka takvim modelima.

Kao primjer jednog od uspjeha navode kako su u Francuskoj uvršteni u katalog za javnu nabavu. Riječ je o katalogu u kojem se za različite kategorije proizvoda biraju 2-3 ponuđača na osnovu uvjeta natječaja. Zahvaljujući tome, jedinice lokalne uprave od njih mogu nabavljati čistilice po unaprijed definiranoj cijeni bez potrebe za daljnjim natječajima.

Osnivač Darko Paviša bavio se komercijalom Rasca do umirovljenja (lijevo), Ivan Franičević preuzeo je tvrtku nakon povlačenja osnivača (sredina), osnivač Frane Franičević bavio se proizvodnjom u Rascu do umirovljenja (desno);

Pozitivna percepcija Hrvatske u Njemačkoj zbog Rimca

Na pitanje kako ih se percipira kao tvrtku iz Hrvatske, kaže kako u zapadnim državama mnogi Hrvatsku percipiraju prvenstveno kao turističku destinaciju. Ipak, kaže kako je zanimljivo da je u tehničkim krugovima u Njemačkoj – njima važnom tržištu – poslovna percepcija bolja zahvaljujući Porscheovom i Volkswagenovom suvlasništvu u Rimac automobilima.

Rasco je danas prisutan u 40 država na pet kontinenata, a oko četiri posto prihoda ulažu u razvoj. Nastoje se pozicionirati kao učinkovita i pouzdana tvrtka koja ima dobar omjer kvalitete i cijene.