U Hrvatskoj 31 posto malih i srednjih poduzeća uvodi strategiju održivosti, dok 63 posto ima ograničen pristup održivom financiranju

Generali Grupa i SDA Bocconi Sustainability Lab iz Milana predstavili su rezultate četvrtog istraživanja o održivosti malih i srednjih poduzeća.
Na održanom predstavljanju Bijele knjige, sveobuhvatnog izvještaja koji donosi nove uvide i zaključke o nastojanjima čak 1260 malih i srednjih poduzeća (MSP) diljem Europe u njihovoj održivoj tranziciji, odgovoreno je na pitanja kako europski MSP-ovi pristupaju održivosti te s kojim se preprekama suočavaju na tom putu, pri čemu je poseban naglasak stavljen na prednosti usvajanja održivog pristupa.
Riječ je o istraživanju koje je nastalo kao rezultat zajedničkih napora Generali Grupe i SDA Bocconi Sustainability Laba iz Milana, a zaključke je iznio Manlio De Silvio, profesor i istraživač poslovne škole SDA Bocconi.
Istraživanje pokazuje da se udio malih i srednjih poduzeća koja već provode (“Herojiˮ) ili su u procesu uvođenja strategije održivosti (“Budući herojiˮ) stabilizirao na 44 %. Iako se poduzetnici suočavaju s brojnim izazovima, taj rezultat ipak predstavlja značajan napredak u odnosu na 2020. godinu, kada ih je bilo 34 %.
Održivost se i dalje pokazuje kao dobra poslovna odluka. Čak 83 % malih i srednjih poduzeća navodi pozitivne učinke na okoliš, 75 % primjećuje veće zadovoljstvo zaposlenika i kupaca, a 67 % ističe poboljšanje svoje konkurentnosti. Posebno se ističu financijske koristi – 63 % poduzeća ostvarilo je bolje uvjete kreditiranja, što je porast od 8 % u odnosu na prošlu godinu.
Međutim, iako mala i srednja poduzeća pokazuju predanost održivosti, suočavaju se i s rastućim izazovima implementacije, uključujući nedostatak javnih poticaja (54 %), institucionalne podrške (53 %) i ograničen pristup održivom financiranju (53 %), kao ključnih područja koja zahtijevaju pozornost.
Austrija (52%) i Portugal (51%) predvode u stopama implementacije u 2025., dok Njemačka i Italija neznatno nazaduju u odnosu na svoje vodeće pozicije u 2023. Hrvatska (31%) i Slovenija (32%) bilježe znatno niže stope usvajanja. Međutim, Slovenija bilježi značajan rast, s 14% u usporedbi s 2020. godinom.
Rezultati Bijele knjige 2025. za Hrvatsku
U 2025. godini, 31 % malih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj već je uvelo ili upravo uvodi strategiju održivosti. Iako je to blagi pad, od 1 %, u odnosu na 2023., pokazuje se otpornost i kontinuitet u održivim praksama usprkos gospodarskim izazovima. Taj trend prati situaciju u ostatku Europe, gdje se čini da se predanost održivom poslovanju unatoč gospodarskim izazovima stabilizirala.
Hrvatski MSP-ovi sve se više suočavaju s preprekama u primjeni ESG načela – najveći su izazovi i dalje pristup održivom financiranju i složena regulativa, a najbrže rastući problem nedostatak je internih kapaciteta, koji se povećao za 8 %. Zbog toga im je potrebna dodatna podrška kako bi uspješno proveli svoju održivu tranziciju.
Sve više hrvatskih MSP-ova prepoznaje da im ulaganje u održivost donosi konkretne koristi, ne samo financijske nego i reputacijske i tržišne. Poduzeća prijavljuju bolje uvjete kreditiranja (porast od 15 %) i veću korist od osiguranja (7 %), a rast ugleda (13 %) i veće zadovoljstvo kupaca (9 %) dodatno im pomažu u jačanju pozicije na tržištu.
“Cilj je ponuditi konkretne preporuke”
“Naš cilj nije samo ovom Bijelom knjigom prikazati trendove nego i ponuditi konkretne preporuke institucijama i samim poduzetnicima. Uspješna održiva tranzicija traži suradnju. MSP-ovi već pokazuju otpornost i inovativnost, a sada je vrijeme da ih sustavi u kojima djeluju u tome dodatno podrže. U fokusu događaja bila je snažna poruka: usprkos izazovima s kojima se susreću, integracija održivosti u poslovne strategije MSP-ova u Europi sve je prisutnija, a financijski benefiti tih praksi sve su mjerljiviji”, istaknuo je Manlio de Silvio, profesor i istraživač poslovne škole SDA Bocconi.

“Inicijativa SME EnterPRIZE je srž našeg pristupa – želimo biti životni partner malim i srednjim poduzećima u Europi. Kroz ovaj program ne samo da nagrađujemo najbolje primjere nego poduzetnicima pružamo alate za održivu tranziciju: od znanja i vidljivosti do partnerstava i financijske podrške. Gotovo 500 poduzeća dosad već je sudjelovalo u natječaju i to nas motivira da nastavimo još jače. Vjerujemo da svaki mali i srednji poduzetnik ima potencijal biti heroj održivosti, uz pravu podršku i razmjenu znanja, što svesrdno potičemo SME EnterPRIZE inicijativom”, rekao je Mario Carini, predsjednik Uprave Generali osiguranja d.d.

“Zadovoljstvo nam je podržati inicijativu SME EnterPRIZE, s kojom dijelimo zajednički cilj – promicanje kulture održivosti među malim i srednjim poduzećima. U PBZ-u smo, u okviru poslovanja s poduzećima, razvili niz kreditnih linija koje potiču održivo poslovanje i digitalnu tranziciju. To uključuje zelene i cirkularne kredite, kao i namjenske i nenamjenske zelene S kredite, uz povoljnije uvjete za naše klijente.
Naime, financiranjem poduzeća i projekata koji ulažu u kružno gospodarstvo doprinosimo jačanju otpornosti cjelokupnog gospodarstva, stvarajući pritom prostor za inovacije i nova radna mjesta”, rekla je Vedrana Jelušić Kašić, članica Uprave PBZ-a nadležna za područje poslovanja sa srednjim i velikim poduzećima te za investicijsko bankarstvo.
“Smatramo iznimno važnim i unapređenje komunikacije s poduzetnicima. Stoga smo prije dvije godine pokrenuli ESG radionice koje smo organizirali diljem Hrvatske, prije svega za SME klijente, a sada je u tijeku i novi ciklus radionica. Također, istaknula bih i našu novu inicijativu “PBZ za poduzetnice”, usmjerenu na podršku malim i srednjim poduzetnicama, uz dodatne pogodnosti u financiranju, jačanju poslovnih kompetencija i umrežavanju.
63 posto malih i srednjih poduzeća imaju ograničen pristup održivom financiranju, to je velik postotak, imaju sužen okvir iz više razloga. Jedan razlog je što su to dosta zahtjevni materijali kada treba pripremiti aplikaciju vezano za npr. energetsku učinkovitost. Tada firme koje nemaju svoje inženjere, trebaju inženjere da bi pripremili izračune koji su potrebni”, rekla je Jelušić.
36 posto hrvatskih malih i srednjih poduzeća prepoznaje klimatske rizike
Jedan dio Bijele knjige posebno se bavi klimatskom otpornošću poduzeća. Podaci pokazuju da svijest o klimatskim rizicima znatno varira – među poduzećima koja su najnaprednija u održivosti, njih 69 % prepoznaje te rizike dok je prosjek svih ispitanika 50 %. Najčešća klimatska briga je nestabilnost cijena (47 %), a poduzeća se najčešće odlučuju na praktične korake poput lokalne nabave (33 %) i prelaska na obnovljive izvore energije (27 %), za razliku od dugoročnih strateških promjena, u koje se upuštaju rjeđe.
Prema rezultatima istraživanja, 36 posto hrvatskih malih i srednjih poduzeća prepoznaje klimatske rizike u usporedbi s europskim prosjekom koji je 50 posto.
“Velike kompanije vode bitku s time, a kamoli onda mala i srednja poduzeća. Imamo natječaj kojim pokušavamo educirati kompanije što je održivost kroz set određenih pitanja. Vidimo da su mala i srednja poduzeća u prijašnjim godinama bili predvodnici održivosti, danas je to manje”, istaknula je Dijana Varlec, voditeljica projekata Hrvatskog poslovnog savjeta za održivi razvoj.
“Hrvatski poslovni savjet za održivi razvoj već 28 godina u Republici Hrvatskoj promiče primjenu održivosti u gospodarstvu. Posebno ističemo hrvatski indeks održivosti HRIO, koji provodimo već 18 godina, a predstavlja metodologiju za vrednovanje održivih poslovnih praksi. HRIO je dostupan putem online platforme te je besplatan za sva poduzeća registrirana u Hrvatskoj koja sudjelovanjem stječu uvid u vlastitu održivost i mogućnosti za napredak.
Smatramo da održivost nije privilegij odabranih, nego strateški izbor kompanija koje žele osigurati ravnotežu sadašnjih i budućih potreba. Stoga kroz edukaciju, informiranje i zagovaranje podržavamo inicijative usmjerene na unapređenje održivog poslovanja. Poseban naglasak stavljamo na uključivanje malih i srednjih poduzeća kako bismo ih potaknuli na promišljanje o vlastitim utjecajima i usmjerili na pokretanje transformacije prema održivosti. Zbog toga s velikim zadovoljstvom podržavamo natječaj za SME EnterPRIZE koji na EU razini pruža potporu i promociju odgovornim malim i srednjim poduzećima”, istaknula je.
Provedba održivih poslovnih praksi
Dobitnici nagrade Generali SME EnterPRIZE u Hrvatskoj 2023. odnosno 2024. godine, Ivan Božić iz Socijalne zadruge Humana Nova i Marin Rogić iz tvrtke Hrvatski kišobran s publikom su podijelili svoja iskustva provedbe održivih poslovnih praksi i koristi koje im je donijela navedena tranzicija.
“Socijalna zadruga Humana Nova iz Čakovca, dobitnica nagrade Heroj održivosti u sklopu natječaja SME EnterPRIZE 2023., primjer je uspješnog ekološko-društvenog poduzeća koje zapošljava osobe s invaliditetom i pripadnike ranjivih skupina kroz inovativan model gospodarenja tekstilnim otpadom. Održivost je temelj našeg poslovanja – od prikupljanja i reciklaže tekstila do proizvodnje novih proizvoda i stvaranja više od 250 poslovnih suradnji koje podupiru društvenu odgovornost. Dobit se u potpunosti reinvestira u razvoj, a cilj im je proširiti svoj model diljem Hrvatske i dodatno doprinijeti rješavanju problema nezaposlenosti i tekstilnog otpada”, rekao je Božić.
“Godišnje se u EU proda 300 milijuna kišobrana. Napravi se smeće koje se ne može reciklirati. Ušli smo u austrijski drogerijski lanac, oni će prodavati naše kišobrane, sve što se strga vratit će nama, mi ćemo sve to popravljati. To znači da neće biti otpada od naših kišobrana. Želimo biti korektni prema našim kupcima”, rekao je Rogić.
Bijela knjiga poziva kreatore politika i financijske institucije da se angažiraju s malim i srednjim poduzećima i osnaže ih, naglašavajući potrebu za pojednostavljenim regulatornim okvirima, poboljšanim javnim poticajima, prilagođenim financijskim instrumentima i proaktivnom savjetodavnom podrškom za ubrzanje pravedne održive tranzicije europskih malih i srednjih poduzeća.