Hitachi Rail izgubio prednost pri opremanju pruge u Hrvatskoj jer je trebao podizvođača

Hitachi Rail imao je ekskluzivno pravo na dobivanje posla za Hrvatske željeznice na jednoj dionici, no izgubili su je jer su tražili angažiranje podizvođača. Žalili su se i upozoravali kako drugi subjekti ne mogu pružiti funkcionalnost i sigurnost pri korištenju sustava koji radi samo s njihovim softverom, no državna komisija nije prihvatila njihove argumente.
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave odbila je žalbu Hitachija Rail GTS Deutschland koju su podnijeli nakon što je poništen pregovarački posao bez prethodne objave za HŽ infrastrukturu. Nakon poništenja, Hitachi Rail izgubio je pravo na ekskluzivnost na navedenom poslu.
Riječ je bila o projektu instalacije, nadogradnje i puštanja u rad prometno upravljačkog i signalno sigurnosnog željezničkog infrastrukturnog podsustava pruge M604 na dionici Knin – Split uključujući centralizirano upravljanje prometom (CTC) u kolodvoru Knin. Navedeni postupak vodio se kao pregovarački bez prethodne objave, s obzirom da je Agencija za sigurnost željezničkog prometa smatrala da samo Hitachi može izvesti radove.
Postojeća oprema ne može se pustiti u rad bez Hitachija?
Međutim, kako je Hitachi naveo da ih ne može izvesti bez angažiranja podizvođača, to je po mišljenju HŽ infrastrukture poništilo pretpostavku isključivosti i opravdanost pregovaračkog postupka bez objave. Komisija se priklonila tom mišljenju, prema kojem uvjetovanje angažmana drugih gospodarskih subjekata ukazuje na potencijalno postojanje tržišta i natjecanja među više ponuditelja. To, pak, isključuje mogućnost primjene iznimnog postupka.
Hitachi je s druge strane tvrdio da mogu postojati podizvođači za neke niže prioritetne radove i upozoravao kako je svu potrebnu hardversku opremu HŽ infrastruktura već plaćena i nabavljena od Hitachija. Upozorili su kako ne postoji stvarna mogućnost da treći dobavljač pusti ovu opremu u rad bez Hitachi-ja, jer sustav radi isključivo s Hitachijevim vlasničkim SIL4 certificiranim softverom, koji je ključan za njegovu funkcionalnost i osiguranje sigurnosti. Navode da je oprema za signalizaciju za oba
segmenta već uglavnom isporučena naručitelju i plaćena. Smatraju da bi bilo kakva fragmentacija takve odgovornosti kroz uključivanje treće strane ugrozila tehničku koherentnost i sigurnosnu certifikaciju sustava.