Kineska ponuda za ZET-ove električne autobuse uvjerljivo najpovoljnija. Hoće li oni pobijediti?

Dvije kineske tvrtke na natječajima za nabavu električnih autobusa u Zagrebu i Puli dale su najniže cijene. Slijedi ocjena natječaja nakon koje će se vidjeti znači li to da će Europska unija sufinancirati nabavu kineskih proizvoda.
Osam tvrtki poslalo je svoje ponude za midi, klasične i zglobne električne autobuse koje Grad Zagreb nabavlja putem natječaja. Riječ je o najvećem među više natječaja kojim hrvatski gradovi nabavljaju električne autobuse sufinancirane iz europskih sredstava.
Forbes Hrvatska najavio je natječaj procijenjen na 50 milijuna eura u travnju. Popis ponuda koji je sad stigao još nije objavljen u Narodnim novinama, no Forbes Hrvatska doznaje kako se javilo osam tvrtki odnosno zajednica ponuditelja zainteresiranih za isporuku autobusa.
King Long najjeftiniji za klasične, Yutong za zglobne autobuse
Najveći interes ponuditelji su pokazali za grupu za nabavu 30 klasičnih električnih autobusa, za koju su primljene četiri ponude. Procijenjena vrijednost ove grupe iznosila je 23,6 milijuna eura bez PDV-a. Hrvatsko predstavništvo njemačkog MAN-a je za svoje autobuse tražilo 19,90 milijuna, španjolski Irizar 17,56 milijuna, kineski Yutong Bus 16,59 milijuna, a Vincek iz Varaždina i kineski King Long 13,75 milijuna.

Za grupu namijenjenu nabavi 26 zglobnih autobusa procijenjenu na 23,2 milijuna eura bez PDV-a javila su se tri ponuditelja. To su MAN uz ponudu od 23,78 milijuna, Irizar uz ponudu od 23,64 milijuna i Yutong Bus uz ponudu od 19,69 milijuna.
Za grupu namijenjenu nabavi šest midi autobusa procijenjenu na 3,2 milijuna eura bez PDV-a javio se samo Ivecov zastupnik, tvrtka Autobus, s ponudom od 2,24 milijuna.
Na natječaju Hrvatskih cesta zabranjeno sudjelovanje Kinezima
Cijena nije jedini kriterij o kojem ovisi koji će ponuđači biti izabrani – njezin utjecaj na izbor iznosi 40 posto. Tu su još kapacitet baterije (15%) jamstva (10%+10%), potrošnja električne energije (10%), broj sjedećih mjesta (5%), pristupačnost i sigurnost baterija (5%) i modularnost spremnika električne energije (5%). Naravno, tu je i preduvjet zadovoljavanja svih uvjeta natječaja.
S obzirom na niske cijene, može se pretpostaviti da bi po završetku pregleda ponuda Yutong i King Long mogli imati najviše bodova.
Forbes Hrvatska izvještavao je o presudi Europskog suda koja značajno ograničava prava kineskih i drugih tvrtki čije države nemaju potpisan sporazum s EU iz područje javne nabave. Jutarnji list nedavno je pisao o prvom primjeru hrvatskog natječaja na kojem je sudjelovanje takvih tvrtki bilo zabranjeno. Zabrana se naravno ne može dodati kasnije, pa kineske tvrtke na ovom natječaju imaju velike šanse ako su ispunile sve uvjete natječaja.
Vincek i King Long osim na zagrebački javili su se i na pulski natječaj za električne autobuse sa znatno povoljnijom ponudom od Autobusa i MAN-a.