Mali brodari pitaju zašto se zanemaruje projekt rekonstrukcije luke Krilo Jesenice

Rekonstrukcija luke Krilo Jesenice koja je trebala započeti krajem prošle godine još nije započela. Hrvatska udruga privatnih brodara apelira da se konačno pokrene taj projekt vrijedan oko 35 milijuna eura.
Hrvatska udruga privatnih brodara (HUPB) pozdravlja investicije u pomorsku infrastrukturu na Jadranu, ističući da će niz projekata znatno doprinijeti modernizaciji, sigurnosti i boljoj povezanosti pomorskog i nautičkog prometa, ali im nije jasno zašto se već dugi niz godina zanemaruje ključni projekt rekonstrukcije luke Krilo Jesenice, jedne od najvažnijih luka za domaće male brodare.
Realizacija tog projekta, smatraju mali brodari, omogućila bi sigurne i organizirane vezove za njihove brodove, dok bi se istodobno rasteretila luka Split, preusmjeravanjem dijela prometa prema novouređenom pristaništu.
Građevinska dozvola za taj projekt rekonstrukcije luke Krilo Jesenice izdana je početkom 2024. godine, a početak radova bio je predviđen za kraj te godine. No unatoč tome radovi još uvijek nisu započeli. Procijenjena vrijednost projekta iznosi oko 35 milijuna eura, a većinsko financiranje osigurano je iz europskih fondova. Planirano razdoblje realizacije radova je dvije godine.
Posebno ističu i projekt “Nove luke Krilo Duboka“, za koju je idejno maritimno rješenje izrađeno još 2017. godine i financirano od strane Općine Dugi Rat. Uz njega su izrađeni i studija utjecaja na okoliš te dodatna tehnička dokumentacija. Projekt, navodi se u priopćenju, do danas nije krenuo u realizaciju. Luka Krilo Duboka uvrštena je u Županijski prostorni plan, no još uvijek nije obuhvaćena Općinskim planom uređenja, što dodatno usporava proces, unatoč činjenici da je dokumentacija spremna već godinama.
I drugi projekti oko Krila Jesenice na čekanju
Prema posljednjim podacima na području Općine Dugi Rat, u koju spadaju Krilo Jesenice i Bajnice, registrirano je čak 208 brodova u vlasništvu lokalnih tvrtki i obrta. Ti brodovi i njihovi vlasnici nužno trebaju osigurane zimske i ljetne vezove, kako bi mogli kvalitetno i održivo poslovati, ističu mali brodari.
Uz navedeno, HUPB podsjeća na važnost pokretanja i drugih infrastrukturnih projekata na ovom području, poput izgradnje luke Bajnice i uređenja prostora u Dugom Ratu. Riječ je o ključnim ulaganjima za dugoročno osiguranje trajnih i kvalitetnih uvjeta za domaće brodare.
“Vjerujemo da će resorna ministarstva mora, prometa i infrastrukture te turizma i sporta prepoznati važnost ovih inicijativa i poduzeti sve potrebne korake na dobrobit brodarskog sektora kao važnog gospodarskog čimbenika, kao i nautičkog turizma koji čini ključni segment hrvatske turističke ponude”, dodaju iz HUPB-a.
Hrvatska udruga privatnih brodara sa svojih 260 brodova najveća je i najstarija udruga turističkih brodara na Jadranu. Prema posljednjim dostupnim podacima za 2023. godinu, članovi HUPB-a ostvarili su ukupni godišnji promet od gotovo 110 milijuna eura, pri čemu je više od 22 milijuna uplaćeno u državni proračun kroz poreze i doprinose. Svi pokazatelji za prvih šest mjeseci 2025. godine ukazuju na još jednu rekordnu sezonu.