Skandinavska zemlja opet korak ispred svih – i tvrtke sada dobivaju upute za slučaj rata ili krize

Aktualno Borivoje Dokler 27. lis 2025. 11:12
featured image

27. lis 2025. 11:12

Cilj novog dokumenta je pomoći poduzećima da održe poslovanje u okolnostima koje nadilaze uobičajene tržišne izazove. Istodobno, on predstavlja i snažan odvraćajući signal potencijalnim napadačima.

Prije sedam godina Švedska je dospjela na naslovnice diljem svijeta s letkom “U slučaju krize ili rata” — brošurom o pripremljenosti na krizu koja je poslana u svako kućanstvo u zemlji.

Nije iznenađujuće da su letci o kriznoj spremnosti od tada postali trend diljem Europe. No sada je Švedska ponovno ispred svih — ovoga puta s letkom o pripremljenosti namijenjenim isključivo poslovnom sektoru. Informirati tvrtke o prijetnjama koje ih mogu pogoditi i o načinima kako se mogu pripremiti, potpuno je logično. U današnjoj geopolitičkoj stvarnosti, to postaje neizostavno, piše Politico.

Letak “U slučaju krize ili rata” prvi put objavljen 2018. godine: Švedska agencija za civilnu zaštitu (MSB) poslala ga je poštom u svako kućanstvo. Letak je bio ažurirana verzija brošure iz doba Hladnog rata pod nazivom “U slučaju rata”, sadržavao je informacije o svim mogućim vrstama ugroza, kao i upute kako se najbolje pripremiti i zaštititi. U njemu je stajala i ključna poruka:
“Ako Švedska bude napadnuta, nikada se nećemo predati. Svaka tvrdnja suprotnog sadržaja je laž.”

Rizici veći no ikad

Ti su letci bili usmjereni na građane i kućanstva; poduzeća su morala samostalno razvijati planove pripremljenosti na ono što bi Rusija ili druge neprijateljske države i njihovi posrednici mogli osmisliti — kao i na ekstremne vremenske događaje.

Prema Političkom istraživanju rizika za 2025. koje je proveo globalni osiguravatelj Willis Towers Watson, gubici povezani s političkim rizicima u 2023. godini — najnovijoj za koju postoje podaci — bili su najveći otkako se provodi to istraživanje. Tvrtke su osobito zabrinute zbog ekonomskih odmazdi, kibernetičkih napada povezanih s državama i napada na infrastrukturu u okviru tzv. “sive zone” agresije.

Krizno upravljanje

Tvrtke diljem Europe primaju upozorenja i ažuriranja od vlada, a velike kompanije imaju krizne menadžere i redovito provode vježbe kriznog upravljanja. No do sada nije postojala nacionalna brošura o pripremljenosti namijenjena poslovnom sektoru — do sada.

Letak MSB-a usmjeren na švedske tvrtke predstavlja novost. Sadržavat će jednostavne i praktične savjete poput onih iz letka “U slučaju krize ili rata” te će biti jednako koristan i za male obiteljske trgovine i za velike multinacionalne kompanije. Cilj mu je pomoći poduzećima da održe poslovanje u okolnostima koje nadilaze uobičajene tržišne izazove. Istodobno, on predstavlja i snažan odvraćajući signal potencijalnim napadačima. Objavom ovog dokumenta Švedska jasno poručuje da napadi na njezine tvrtke neće biti ni približno učinkoviti koliko bi neprijatelji željeli.

Postani dio Forbes zajednice

Najrelevantniji sadržaj iz svijeta biznisa - izravno na vaš e-mail.